3 175 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Urin i kylskåpet?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag och en arbetskamrat gick in i en tom lägenhet hos en kund idag som skulle ha sin gamla spis och kyl och frys utburna. Efter att vi burit ut dem så såg vi att det hade runnit ut någon typ av vätska från kyl och frysen i trappuppgången. Det såg ut som urin och luktade som urin, (men vem fan skulle ställa sig och pissa i kylskåpet?!), men i alla fall så vi kom överens om att jag skulle fråga här på forumet om vad det kan tänkas varit... kan någonting i kyl och frysen skapa en vätska som ser ut och som luktar som urin eller var det troligtvis piss?
//Patrik
//Patrik
De var väl inte rengjorda på länge så när det väl började tina i geggan så....minns några "Rent hus"-avsnitt och där var det väl några kylar och frysar som såg ut att bebos av aliens eller nåt.......
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag tycker mig minnas att de såg ganska rena ut inuti. 
//Patrik
//Patrik
Kylskåpet har i bakkant ett litet hål där kondens och fukt rinner ner och bak till kompressorn.
På kompressorn ligger ett större plåt lock som är lite jummen av värmen från kompressorn.
När vätskan hammnar på locket kondenseras vattnet och försvinner upp i luften..
Så det va nog bara äckelvatten som låg där.
På kompressorn ligger ett större plåt lock som är lite jummen av värmen från kompressorn.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ah, okej... ja, det låter ju lite mer sannolikt. 
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
En annan, lite roligare sak var att bakom kyl & frysen (där det var dammigt och lite till dammigt) så kom det ut FK med mantel från ett pansarrör eller dyl. som gick in i ett tvåvägsuttag. (FK:n syndes någon cm innan den stack in i uttaget), från det uttaget så gick det lös tvinnad FK direkt till två nyare infällda tvåvägsuttag (Eljo). Uttagen var bara fastsatta med klorna på tunn board (eller vad det nu var) så vid allt damm satt uttagen helt fria och med FK:n hängade, fast fastsatt lite grann med en spik på mitten.
Något brandrisk med damm som lägger sig på anslutningarna...
Kom på idag att jag var rätt dum som inte knäppte kort på eländet och la upp här. Det var värt ett inskick till "Elinstallatören" nästan.
//Patrik
Något brandrisk med damm som lägger sig på anslutningarna...
Kom på idag att jag var rätt dum som inte knäppte kort på eländet och la upp här. Det var värt ett inskick till "Elinstallatören" nästan.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Så det kan ungefär lukta och se ut som urin då?el_richard skrev:Kylskåpet har i bakkant ett litet hål där kondens och fukt rinner ner och bak till kompressorn.
//Patrik
Klicka här för att svara