Nu när byggfirman är klara med badrumsrenoveringen säger de att jag bör installera en jordfelsbrytare till den elektrisk golvvärmen. Läste att det är lag på jordfelsbrytare vid golvvärme. Vi har ingen sådan i lägenheten.

I offerten stod: "läggning av värmegolv och koppling till termostat". Innebär det att jag får bekosta jordfelsbrytare själv eller borde det självklart ha ingått? Vad kan det kosta att installera till två badrum?

Har byggfirman lagt in golvvärmen helt och hållet själva? (vilket dom absolut inte får göra) Eller har dom i sin tur anlitat elektriker? I vilket fall som helst så skulle JFB ingått i offerten, det är ju entreprenörens skyldighet att se till att det blir föreskriftsenligt utfört, för kunden kan ju inte ta detta ansvaret. Låter märkligt det här :confused:

Du måste ha JFB om du har golvvärme både för din säkerhets skull ( det har hänt några dödsolyckor med golvvärme och ingen JFB) och enligt gällande föreskrifter.
Och du får nog det som står i offerten och inget mera, att montera in JFB som skyddar två badrum kostar kanske en par tusen. Men det är nästan omöjligt att gissa, det kan ju vara nått "fel" i din elanläggning som JFB känner av och som måste åtgärdas.

Jag vet inte om byggfirman har behörighet att installera golvvärme. Jordfelsbrytare finns inte med i offerten. Det står tydligt att inga el-arbeten ingår. Har ett svagt minne att de sa att de förutsatte att JFB finns.

Vad gör jag om byggfirman ej har elbehörighet? Får de installera utan behörighet?

Redigerat:
Golvvärme är behörighetskrävande elarbete, byggfirman kanske har en behörig elektriker, vem vet? Men har dom lagt slingan utan behörighet så ska du ta ett snack med dom, eventuellt reklamera jobbet. Dessutom ska en kontroll (isolationsprov) utföras på slingan efter varje delmoment för att se om slingan är ok samt för att tillverkarens garanti ska gälla.

Jag har inte betalat fakturan ännu. Om man antar det värsta, att de saknar behörighet, vad är en rimlig prisjustering?

Det är en liten byggfirma och jag misstänker att de saknar behörighet.

Du kan få problem med att få nån behörig att koppla in golvvärmen, man vill ogärna koppla in nått som man inte har full koll på. Skulle olyckan vara framme kan det bli mycket dyrt. Så lite drastiskt sagt så är din golvvärme värdelös om dom inte hittar nån som är villig att koppla in den.
Eftersom inga elarbeten skulle ingå så ingår inte golvvärmen i anbudet, för det är tveklöst elarbete och behörighetskrävande.
Det är tyvär allt för vanligt att golvläggare lägger golvvärmeslingor och sedan vill att man ska komma och "besiktiga" samt koppla in. På våran firma och dom som jag känner till, tar inte på sig såna uppdrag

Om någon elektriker kommer och kopplar in en golvvärmeslinga som en ickebehörig monterat och gjutit in så begår han väl ett lagbrott?
Som elmont påpekar så säger dom alltså emot sig själva i offerten när dom offererar ett eljobb samtidigt som dom säger att inga el-arbeten ingår.

mrfrenzy skrev:
Om någon elektriker kommer och kopplar in en golvvärmeslinga som en ickebehörig monterat och gjutit in så begår han väl ett lagbrott?
Som elmont påpekar så säger dom alltså emot sig själva i offerten när dom offererar ett eljobb samtidigt som dom säger att inga el-arbeten ingår.
Då är det väl bara att hacka upp golvet och göra om elgolvvärmen;)

elmont skrev:
Du kan få problem med att få nån behörig att koppla in golvvärmen, man vill ogärna koppla in nått som man inte har full koll på. Skulle olyckan vara framme kan det bli mycket dyrt. Så lite drastiskt sagt så är din golvvärme värdelös om dom inte hittar nån som är villig att koppla in den.
Eftersom inga elarbeten skulle ingå så ingår inte golvvärmen i anbudet, för det är tveklöst elarbete och behörighetskrävande.
Det är tyvär allt för vanligt att golvläggare lägger golvvärmeslingor och sedan vill att man ska komma och "besiktiga" samt koppla in. På våran firma och dom som jag känner till, tar inte på sig såna uppdrag
Allt är inkopplat, det som saknas är JFB.

Byggfirman hade tydligen en elektriker som installerat golvvärmen fick jag reda på efter samtal.

Ledsen för denna meningslösa tråd :(och tack för alla svar. Lärde mig mycket.

Den som har kopplat in golvvärmen utan att det finns en JFB har begått ett grovt brott. Detta oavsett om de har behörighet eller ej.

Det första du skall göra är att bryta strömmen till golven, bryt med säkringen. Gå inte in på golvet om du inte är säker på att strömmen är bruten.

Sedan får du hitta en elektriker som kan gå med på att åtgärda det här.

Lars_M skrev:
Byggfirman hade tydligen en elektriker som installerat golvvärmen fick jag reda på efter samtal.

Ledsen för denna meningslösa tråd :(och tack för alla svar. Lärde mig mycket.

Det är definitivt inte en meningslös tråd, menar du på fullaste allvar att en behörig elektriker har kopplat in golvärmen utan att det finns en jordfelsbrytare?

Anmäl till elsäkerhetsverket! En sådan elektriker kommer att ha ihjäl någon förr eller senare. Inte ens en halvdålig hempulare skulle få för sig något sådant.

Eftersom de tar 4veckor innan man får slå på golvvärmen.. och eftersom det är sommar just nu och golvvärmen knappast ska igång förrän efter semestern så är de säkert så att elektrikern har sparat installationen till efter semestern?

Hursomhelst så borde ju elektrikern ha pratat med er om detta.. men alla kan ju glömma saker. Speciellt i just-före-semestern-stressen...

Precis som en läkare glömmer kompresser i såren, före semester stress?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.