El
Tiger79: Cotech Inget jag köper igen, de är väldigt tröga att sätta i och ur kontakter i. Snål sidan var framme...
hempularen: Kör bara slangen då, tänk på att du skall kunna komma åt att byta trådarnma utan att plocka ner skåpen. jag hade ett lätt h..e i vå källare, var tvungen att dra om trådar mellan 5 olika kopplingsdosor under ombyggnaden. Samtliga var placerade inne i olika skåp. En satt högst upp i ett högskåp som var 30cm brett och 60 cm djupt. Den satt längst in åt vänster. Skåpet hade en fast
pellefant: En phasen penna kan ju vara bra att kolla med, dock ska man inte lite på den till 100%
Range: Haha, ja det var väl lite mycket! Det blir nog kåpa. Ska koppla ur den gamla trefashandsken som sitter under, så kommer kåpan högre upp.
twtwtw: Tackar för info. Eljo trend känns bra. Hitter dock inget uttag för antenn, sån med 3 hål. Hur ska jag veta vilken jag ska ha. Vi har Comhem. Sen om jag vill ha en kombinationsram för 4st. / tw
BobbyEwing: Dock är det ju så att vid småhusentreprenad så är det entreprenörens som har bevisbördan. Vad du säger har avtalats angående arbetets omfattning, pris eller grund för prissättning, tid för betalning och när arbetet ska avslutas gäller så länge inte hantverkaren kan bevisa motsatsen genom skriftligt avtal.
hempularen: Jag har inte erfrenhet av just den produkten, men funktionen för sådana dimrar brukar vara som du säger ett kort tryck för av eller på, håll handen på längre för dimmning, den byter riktning på dimmningen varannan gång. Vad gäller kabellängd så står det visserligen inget om det för den produkten, men för de flesta "elektroniska" transformatorer gäller att kabellängden får vara
lars_stefan_axelsson: [citat] Det beror på. Du får ingen selektivitet, dvs du kan inte veta vilken som går först, så där vinner du inget. Du får dock större funktionssannolikhet (dvs slh att minst en av dem löser vid fel). Detta garderar dig mot att JFBn skulle gå sönder "fail closed", MEN du offrar motsvarande i tillgänglighet (dvs slh att systemet faktiskt levererar ström när det skall), vid motsatt
Bambi: Hej! Ringde leverantören nu och de sa att det kommit nya ringar som löser mitt problem. Så om nån råkar ut för liknande så finns andra låsringar :)
snuttjulle: Mycke O/T här nu så jag passar på att tala om att det va just trådlös el som Tesla gjorde försök med när han som på ett banaskal hjälpte Marconi att komma underfund med att det gick att köra radio. ;)
FrittDrag_II: I din takfläkt, sitter det inte redan något kopplat mellan brun och svart kabel (kondensator) ? Borde stå något typ L, N på någon plint ... hur är matningen kopplad idag?
Rrrrr: Jag har fått den feta boken nu! Samt även nya Elbasen (baserad på nya elinstallationsreglerna). Har inte hunnit läsa så mycket, men jag tycker dom krånglat till de lite med de nya badrumszonerna. Zon 3 har försvunnit helt. Och man får tydligen nu ha IP20 på armaturer i tak, om takhöjden är över 225cm. Fast då står de nåt i stil med "Fast inte om man kan anse att det finns risk för
z4p: Men om det är 1,5 meter från dusch/badkar.. så är det ju utanför område 2. (alltså område 3 enligt gammal standard). och då gäller ju bara IP 21.. eller har jag fel?
snaggletooth: Rörutlopp är nog lämpligt, eftersom armaturen inte ens täcker en apparatdosa.
Tomas J: [citat] Tänkte låta bli att klammra men när jag satt dit kabeln så slutade det med att jag drog dit en klammer ändå. Har nog varit snyggare utan men nu är jag säker på att den sitter. Tack för svar.
GK100: [citat] Som nämnts ovan kan det ju inte skada, tvärtom är det ju enkelt gjort när du ändå gräver. Att tänka på är för att det inte ska bli för dyrt och samtidigt någorlunda rejält och varaktigt skulle kunna vara följande: 1. Lina av varmförzinkat stål, gärna såkallad staglina eller armaturlina, utförande 1x7 dvs relativt grova trådar (7 st) area >= 50mm² motsvarar diam >=
GK100: [citat] Det håller jag med om, men med tanke på standardens krav att blå ledare i kabel 4Gx.x ska vara undantag kommer väl de flesta kabeltyper bli i enlighet med detta. Redan är ju anslutningskabel 4G... och tex N1XV 4G... utan blå i normalutförande.
spinout: Kan hända att det står i någon standard, men det kan omöjligt vara ett krav från elinstallationsreglerna.
prototypen: Det kanske är så enkelt att relä med 2 anslutningar (strömförsörjs då genom lasten) inte kommer att fungera med LED och LE, Har relät en anslutning för N (och då minst 3 anslutningar (ofta 5)) så ordnar relät sin egen ström oavsett belastning. Protte
beibl: Så Nexa rekomenderas alltså. Får jag väl sälja waveman. Men vilken av alla nexa produkter ska jag ha. Behöver 1 fjärr. 3-4 eluttag. 2 fjärrströmbrytare. Gärna en av dem bättre om det finns olika prisklasser. Eller något annat märke om det rekomenderas. E ny på just fjärrstyrning. Men har alltid haft den önskan.
el_richard: http://www.schneider-electric.se/Downloads/PDF/kopplingschema.pdf
Slugge: Om så är fallet hade jag inte tvekat att lägga den. Vet att tyskarna gillar hårdare yttermantel men det är ju knappast någon nackdel, förutom när man skalar upp den då..
Patrik_Hed: Hittade något för max 1 kW. Mottagare: http://www.elbutik.se/product.html?product_id=348608&search_page= Fjärrkontroll: http://www.elbutik.se/product.html?product_id=348611&search_page= //Patrik
spinout: [citat] Ja det är en hyfsat ovanlig lösning.. Man måste kunna garantera att neutralledarens strömvärde inte kommer att överskridas enl. 431.2.1 Jag ser inte att det skulle finnas något regelmässigt hinder att ha 6kvmm neutral och jord och 2st 2,5kvmm fas avs. 2x16A. (Om det går i röret) Även om det går emot allt man normalt gör.
Rrrrr: Det är ute med halogen nu. Sätt LED-spottar! :)
el_richard: tror inte fortum skarvar kabeln inne i huset... Men ring fortum. Dom vet garanterat.
Bambi: låter som jag får läsa på lite innan jag byter :), så jag ligger i rätt fas, så ingen nära och kär blir stött, det hade gett lite spänning. Även jag har fötterna på jorden så känner jag mig som en nolla :(