22 003 läst ·
28 svar
22k läst
28 svar
Ingen jordfelsbrytare - golvvärme installerat
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Står ju att det är inkopplat.
Konstigt att skriva att inga elarbeten ingår och sedan lägga golvvärme som är ett elarbete och i nästa stund säga att de har elektriker i firman. För det är verkligen elvärme som är lagd?
Japp det stämmer, byggfirman sa att jag bör installera jordfelsbrytare inna jag drar igång. Har beställt installation av jordfelsbrytare till hela lägenheten i slutet av veckan, innan jag slår på golvvärmen. Antar att detta är ett fult sätt att tjäna mer pengar eller symptom på ROT-hetsen i Stockholm.hempularen skrev:Det är definitivt inte en meningslös tråd, menar du på fullaste allvar att en behörig elektriker har kopplat in golvärmen utan att det finns en jordfelsbrytare?
Anmäl till elsäkerhetsverket! En sådan elektriker kommer att ha ihjäl någon förr eller senare. Inte ens en halvdålig hempulare skulle få för sig något sådant.
Kan inte se vad jag har att vinna på att anmäla elektrikern eller bråka med byggfirman. Jordfelsbrytare ingår inte i offerten, det står klart och tydligt.
Installationen byggfirman har gjort bryter mot gällande el-lag.
Sniket av byggfirman att inte montera en JFB, då denna kostar dom 600 kr (ink.arb + materiel)
Vad heter byggfirman, bara nyfiken... PM mig om du inte vill lägga ut den här.
Sniket av byggfirman att inte montera en JFB, då denna kostar dom 600 kr (ink.arb + materiel)
Vad heter byggfirman, bara nyfiken... PM mig om du inte vill lägga ut den här.
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Rent formellt så räcker det med en 2 polig som täcker badrummet, men det vore dumsnålt att inte skydda hela lägenheten. Det är ingen stor prisskillnad.
Det som ev. kan dra iväg kostnadsmässigt, är att framförallt i rejält gamla installationer så finns det ofta redan en del jordfel, så jfb bryter direkt när det tas i drift. Det kan ta några timmar för elektrikern att lokalisera alla fel. Fast det är ju fel som i många fall skulle kunna bli livsfarliga, så det är väl investerade pengar.
Det som ev. kan dra iväg kostnadsmässigt, är att framförallt i rejält gamla installationer så finns det ofta redan en del jordfel, så jfb bryter direkt när det tas i drift. Det kan ta några timmar för elektrikern att lokalisera alla fel. Fast det är ju fel som i många fall skulle kunna bli livsfarliga, så det är väl investerade pengar.
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Jag har fortfarande mycket svårt att smälta att det verkligen är en behörig elfirma som skulle få för sig att göra på det här sättet.
Jag är fortfarande ganska övertygad om att det inte är en behörig elelktriker som installerat, dessutom en som knappast kvalar in att bli behörig heller.
När jag skulle upphandla vår påbyggnad så var det flera byggfirmor som hävdade att de hade en snickare som dessutom var elektriker, men formell behörighet saknades (visade det sig om man var lite påstridig), jag frågade då lite djupare och det visade sig (i ett fall) vara en person som nyligen hoppat av elektrikerutbildningen på gymnasiet och börjat som snickare på byggfirman istället. Inte en person jag vill släppa in i min elcentral.
Jag tycker det är bedrägeri om en firma gör eljobb olagligt och tar betalt som om det vore OK. Om det sedan dessutom blir fel och farligt som i det här fallet så är det ju ännu värre.
Jag är fortfarande ganska övertygad om att det inte är en behörig elelktriker som installerat, dessutom en som knappast kvalar in att bli behörig heller.
När jag skulle upphandla vår påbyggnad så var det flera byggfirmor som hävdade att de hade en snickare som dessutom var elektriker, men formell behörighet saknades (visade det sig om man var lite påstridig), jag frågade då lite djupare och det visade sig (i ett fall) vara en person som nyligen hoppat av elektrikerutbildningen på gymnasiet och börjat som snickare på byggfirman istället. Inte en person jag vill släppa in i min elcentral.
Jag tycker det är bedrägeri om en firma gör eljobb olagligt och tar betalt som om det vore OK. Om det sedan dessutom blir fel och farligt som i det här fallet så är det ju ännu värre.
Jag kommer ta hit en elektriker från en riktig el-firma som installerar jordfelsbrytare. Får fundera på hur jag skall göra med den påstådda elektrikern (elektrikern som jobbar för byggfirman). Denna jobbar på en mindre elfirma, så det är en riktig elektriker. Enligt den senare så drog snickarna fram kablarna som elektrikern installerade. Antar att det är olagligt och för att spara pengar. Elektrikens påstod att de alltid brukar åka ut och installera jordfelsbrytare när jobbet är klart. Byggfirman sa efter avslutat jobb att jag borde installera jordfelsbrytare och hänvisade till sin elektriker, lite vagt tycker jag.hempularen skrev:Jag har fortfarande mycket svårt att smälta att det verkligen är en behörig elfirma som skulle få för sig att göra på det här sättet.
Redigerat:
Här kan du kolla om personen i fråga har rätt behörighet eller har någon behörighet överhuvudtaget:
http://www.elsak.se/sv/Behorighet/Sok-elinstallator/Fraga-om-nagon-har-behorighet-som-elinstallator/
http://www.elsak.se/sv/Behorighet/Sok-elinstallator/Fraga-om-nagon-har-behorighet-som-elinstallator/
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Då borde de ha lämnat det oinkopplat till jfb kom på plats.Lars_M skrev:Jag kommer ta hit en elektriker från en riktig el-firma som installerar jordfelsbrytare. Får fundera på hur jag skall göra med den påstådda elektrikern (elektrikern som jobbar för byggfirman). Denna jobbar på en mindre elfirma, så det är en riktig elektriker. Enligt den senare så drog snickarna fram kablarna som elektrikern installerade. Antar att det är olagligt och för att spara pengar. Elektrikens påstod att de alltid brukar åka ut och installera jordfelsbrytare när jobbet är klart. Byggfirman sa efter avslutat jobb att jag borde installera jordfelsbrytare och hänvisade till sin elektriker, lite vagt tycker jag.
Klicka här för att svara