5 010 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Får stötar av elementet
För att tillfredställa dagens krav på ergonomi vid användande av datorutrustning brukar jag sitta tillbakalutad och ha fötterna på elementets termostat. Men om jag samtidigt tar i datorns chassi eller något annat som är jordat så får jag stötar. Inte så jag ramlar av stolen, men det sticker till så att det känns även fast jag har strumpor på mig.
Är det något att oroa sig för? Och vad beror det på, är jorden i uttaget bruten eller är inte elementet ordentligt jordat, vad tror ni? Det är vanligt gammaldags vattenelement, inte något elektriskt och jag bor i lägenhet.
Är det något att oroa sig för? Och vad beror det på, är jorden i uttaget bruten eller är inte elementet ordentligt jordat, vad tror ni? Det är vanligt gammaldags vattenelement, inte något elektriskt och jag bor i lägenhet.
Tror det är rätt normalt, det bildas överspänningar i chassit på datorn. Har samma "problem", jag... Vad som är irriterande, däremot, är att min telefon normalt bara laddas genom datorn, och den har ytliga jordade metalldelar, så man får rejäla stötar i huvet när man pratar med nån.. Det är en smula jobbigt när det blixtrar innanför ögonen.. XD
En dator har p.g.a. konstruktionen en liten läckström till jord och är inte uttaget jordat då så kan datorchassiet bli spänningsförande så pass att det känns (men är ditt uttag jordat så kanske det inte är anlsutet till jord och så får det inte vara).
Uttaget är jordat, eller skall vara i alla fall. Jag har även en liten TV intill datorskärmen, och den får jag också stötar av, den har touchkontroller av metall. Dessutom har jag ett par trådlösa hörlurar, där jag får stötar av laddaren om jag tar i metallen. Men det är ju som sagt inte några dödliga stötar, utan bara obehagligt
du bör ju kolla upp jordningen an uttaget, det låter inte helt rätt.
mät med en spänningsprovare av typen med diodlampor mellan element och jordpinnen i utaget, ska inte finnas spänning, ej ens med dator och övrig elektronik inkopplad.
mät med en spänningsprovare av typen med diodlampor mellan element och jordpinnen i utaget, ska inte finnas spänning, ej ens med dator och övrig elektronik inkopplad.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Kontrollera om jordblecken i uttaget verkligen är anslutna till jord.
Det här fenomenet har jag iakttagit på tre ställen, dels på ett nyrenoverat studenthotell, givetvis med jordade uttag, dels i ett 50 år gammalt hyreshus med jordade uttag, och dels här hemma där vi inte har några jordade uttag någon annan stans än i källaren och i köket.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Finns det inget uttag ledigt?
Du bör mäta för att kolla. Mät i ett av hålen mot jordblecken, sen i det andra mot jordbleck
Du bör mäta för att kolla. Mät i ett av hålen mot jordblecken, sen i det andra mot jordbleck
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Har du inte grenat det då? 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden