Jag gjorde en otroligt seriös mätning idag på
mina trådlösa mottagare, "intertchno", från Hornbach.

Jag använde mig av min Fluke kopia, Biltema alltså och
uppmätte runt 13mA oberoende om den var på eller
av, ungefär 3W alltså.

Jag mätte även min Nokia mobilladdare i standby och
det blev 0,5mA ungefär 0.1W.

• P1030335.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då vet vi hur mycket ström den ungefär drar men nu är det sällan att ström x spänning = effekt då det är en olinjär last.

Protte

Finns det ingen som jobbar med annat än biltemainstrument,
som skulle kunna bemöda sig att på ett korrekt sätt mäta upp
någon typ av trådlös mottagare?

Skaffa en riktig mätare och det till ett rimligt pris:
Visst det är säkert en korrekt mätare men den hjälper
nog inte när man försöker mäta standbyförbrukning på småsaker,
jobbigt att sitta och vänta i veckor för att mäta upp en sak.

Fast är det så lite så är det väl inget att bry sig om överhuvudtaget? Och som sagts tidigare: blir prylen inte varm så "snurrar" inte elmätaren.

Nexas brytare (med samma innanmäte som flera andra) utgör i huvudsak kapacitiv last när reläet inte är draget. Nätspänningen sänks med en kondensator på 220nF vilket motsvarar ca 13mA precis som Peter mätt upp. Dock är effekten huvudsakligen reaktiv.

Pen

Det som ni mäter fram med biltema-multimetern eller en billig energimätare är alltså bara reaktiv effekt, enkelt uttryckt "ström som går fram och tillbaka i ledarna utan att göra något". Denna ström betalar man inte för.

Data från Nexa angående energiförbrukning på deras prylar:
· LYC ca 0,6 W
· LCMR-300 ca 0,15 W
· PB3 ca 0,6 W
· PA3 ca 0,6 W (0,3 för dimmer)
· LWMR-210 ca 0,9 W
· SYC ca 0,6 W

På energimyndighetens hemsida står det

Samtliga elmätare i testet klarar av att skilja på aktiv och skenbar effekt. Lågenergilampor är exempel på en vanlig produkt som ger upphov till en skenbar effekt. I testet mättes lampans aktiva effekt med ett speciellt kontrollerat mätinstrument, därefter kontrollerades vad respektive elmätare visade då den var kopplad till lågenergilampan
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testresultat/Hemelektronik1/Elmatare/Mer-om-testet/

Även om dom billigaste mätarna inte visade helt korrekta värden, visade
dom ändå den aktiva effekten. Mätarna som var sämst i det här testet
hade en avvikelse på ca 15%, helt ok tycker jag.

I testet har dom testat en lågenergilampa på 13W, den har kanske 12W aktiv effekt och 1W reaktiv effekt, det är inga svårigheter att mäta.
Problemet är om man har en liten mobilladdare eller liknande som har 1W reaktiv effekt och 0,5W aktiv effekt, dels pga den relativt stora reaktiva effekten men framförallt för att det är utanför mätarens mätområde.
Kolla tex denna mätare från Conrad som troligen är representativ för många liknande:
Noggrannhetsklass 5 %
Aktivt effektområde 10 - 3600 W
För att noggrannheten ska garanteras måste man alltså mäta på något som drar mer än 10W.

Reaktiv effekt mäts i Volt Ampere Reaktiv (VAr) inte Watt
Har du cos fi (brukar anges) och den aktiva effekten så är det lätt att både räkna ut reaktiv och skenbar effekt.
Det är vanlig algebra.

effekttriangel.jpg

Hej alla
Nu har jag kopplat in alla 5 trådlösa brytare efter säkringarna så nu kan jag stänga av nästan hela huset med ett knapptryck eller sms. vad jag kan mäta upp drar nu huset ca 190-200 kw i dödläge mot tidigare ca 250-300. Det som är igång vid "dödläge" är pannan, kyl,frys,larm och de trådlösa brytarna. återbetalningstiden på detta ska vi inte tala om (men ca 5år ... ), men funktionen att kunna stänga av strömmen via sms kan ju vara praktiskt (och kul).

Det där fungerar bra tills det kommer in tonåringar i systemet som då bara för att ...... stänger strömmen.

Protte

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.