Jag bor i en villa från 76. Vi har ett inbyggt fasadskåp. Detta skåp landar nu på insidan av en inglasad entré.
Göteborg energi knorrar och säger att de vill ha nyckel till dörren.

Vad gäller?Jag tycker de kan boka tid om de nu för en gångs skull skall hälsa på skåpet.
- Om de får en nyckel, hur ställer sig försäkringsbolaget till att jag lämnat ut en husnyckel?
- Bör jag acceptera att sätta en annan nyckel i entrén för att tillfredsställa dem?

I avtalet ser jag endast detta, men jag vill hävda att jag inte äventyrar funktionen (snarare tvärt om) :
"Konsumenten får inte uppföra byggnad, ändra marknivån
eller vidtaga andra åtgärder som äventyrar funktionen
eller driften av elnätsföretagets anläggningar."

Tackar!

Intressant, men problemet borde för Göteborgs energi bli betydligt mindre då de kör med fjärravläsning istället för manuell. Det finns massor av hus där mätarskåpet inte finns tillgängligt på utsidan, för att inte tala om alla gamla flerbostadshus i gbg. Så någon form av rutin har de för att dokumentera hur de skall komma åt ditt skåp. Kör den smidiga vägen och fråga hur de vill ha info från dig för att komma åt skåpet i framtiden.
Ett elskåp skåp skall inte förstöra en fin entre. Skåpet är ditt.

Det står klart och tydligt i elleverantörernas "leveransavtal" att vid nyproduktion ska mätaren sitta ute eller lätt åtkomlig och om den tidigare suttit på det viset får man inte bygga in den. Dom vill naturligtvis har så god tillgång som möjligt till mätaren för ev service, att man ev kan fjärravläsa spelar ingen roll. Oftast brukar dom vara mycket tillmötesgående om man vill flytta på mätaren, vissa betalar till och med det nya mätarsåpet. Att byta mätare som sitter inlåst kan bli rätt dyrt då man måste få tag i den som äger hus/lägenhet sedan hitta en tid som passar alla osv. osv.

Ring och prata med Göteborgs Energi och förklara läget. De kommer inte att åka ut och trilkas bara med dig för att du tar upp en dialog. Det värsta som kan hända är att du bör flytta på elskåpet och det tar max en 4h för en elektiker. Då kanske du får ännu snyggare entré! Flyttade själv hemma då jag behövde utrymmet till min badrumsombyggnad. Detta var avklarat på 8h inkl flyttning av proppskåp till en mordern central.

Hur fick Gbg energi reda på att ni skulle glasa in er entre?
Dit här är väl ett typiskt fall där man tjänar på att
inte fråga först.
Dom hade antagligen aldrig märkt något och hade dom det
är det bara att säga att men inte visste bättre.

Det är så jag hade gjort men det är inte säkert att det är rätt för det.

Redigerat:
Prata med nätägaren, man är som fastighetsägare skyldig att ha koll på hur saker och ting ska vara. Skulle du bygga in skåpet och dom surnar till åker du på att göra om allt så det är nog bättre att vara överens från början.

Vid nybygge av villa har vi försökt ibland att få sätta mätarskåpet på tex sidan av garaget (för de är ju inte speciellt snyggt). Fast dom är fortfarande kinkig med detta. Skåpet ska sitta ute och det ska vara synligt från uppfarten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.