pellefant
pellefant: sen man brutit strömmen så MÄTER man ALLTID, huvudbrytaren kan gå sönder, det har hänt mej några gånger eller så har någon gjort en paralellmatning från en annan säkring- man upphör aldrig att förundras över el...
7 svar · 5,4k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Vilket inte heller framgår av produktbladet.
7 svar · 1,3k läst
E
el_richard: dock så ändrade dom något med jordstiftet för några år sedan...
37 svar · 21,9k läst
M
mr_bygg: [citat] Precis som andersmc påpekar så är det det väl enkelt att förklara för kunden vad som gäller och tala om att det blir billigare att montera spottar som ni rekommenderar och säljer istället för att krångla med andra spottar som kunden i bästa fall kan lämna tillbaka eller i sämsta fall kasta i soptunnan. (Billigare i bägge fallen!) Som hantverkare har man precis som andersmc
18 svar · 5,7k läst
spinout
spinout: [bild] Efter närmare titt i boken Elmiljö i praktiken Till huvudjordskenan ska anslutas: -Skyddsledare eller PEN-ledare i huvudledningen -Ledande delar som kommer in i huset utifrån ska potentialutjämnas, ex. telefon-, data- & antennkablar. Rörledning för gas, vatten, värme etc. -Jordtagsledare om sådan finns. Tanken är att det ska vara samma potential (ingen potentialskillnad 0V) i alla
16 svar · 9,3k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Det finns distansringar i olika storlekar, så det är nog inga större problem.
3 svar · 1,1k läst
H
hempularen: Jag stänger den här tråden nu. Efter att ha tagit bort ytterligare några spydligheter. Spydliga kommentarer om folks ev. okunnighet bidrar varken till ett gott diskussionsklimat eller till höjd elsäkerhet. Vem vågar/bryr sig att fråga om man tror att frågan kommer att sablas ned? Samtidigt så så har ju "odjuret" lite bryskt avfärdat ett bra svar i sitt inlägg 13. Det skapar ju en ev.
29 svar · 7,0k läst
·
electrocuted
electrocuted: givetvis är en 5G6 parallellad med mätaren och en egen UC det bästa, men i en del fall kan det vara överkurs, som jag bedömer det i detta fall, stugan har ju för tusan klarat sig med enfas förut. och är man säker att inga 3-fasmaskiner kommer användas i närheten av stugan, eller att man har ett 3-fasuttag inte så långt därifrån, så varför göra det dyrare än nödvändigt? drar
8 svar · 1,5k läst
Roary
Roary: Steinel lampan var schysst men lite dyr. Får blir en lös rörelsevakt och en vanlig lampa. Det blir nog den billigaste och enklaste lösningen.
4 svar · 1,9k läst
P
Preke: Vi har 400V. Det viktiga för mig är att kunna bedöma hur stort arbetet verkar bli för elen. Nu verkar det som om detta inte så otroligt svårt. Jag tror att vi gör så att vi bestämmer tid med elektrikern i samband med fönsterinstallationen så att han kan fixa detta när fönstren rivs. Som jag har uppfattat det får man i värsta fall om elen går vidare dra elen i nya rör under
11 svar · 3,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Och om du inte vill sila bort en massa bra svar kanske du skall dra ner på "grabbigheten" lite grand. //KoW
5 svar · 1,7k läst
spinout
spinout: Praxis är att använda en area under inkommande för alla inre förbindningar. Dock lägst 6kvmm. Verkligheten är ju att det kan omöjligen att gå mer ström före säkringen än efter. Reglerna säger att man måste kunna garantera att ledningens strömvärde inte överskrids. Tänk på att om du bygger ihop en elcentral (och säljer) så ska den CE-märkas med företagsnamn och datum.
9 svar · 2,3k läst
jbr
jbr: Hallå där, en så'n där har jag ju kikat på. Jag köper den gärna av dig. /jbr
11 svar · 18,7k läst
G
gullegrizen: Tack för informationen, låter som om detta skulle passa mig utmärkt!
18 svar · 5,0k läst
GK100
GK100: Möjligtvis klarar de dimrar som kostar lite mer ett sådant fel några gånger, men man får se till att säkringen man byter till är av rätt typ så att halvledaren skyddas. Själv har jag bara erfarenhet av ELJO, ELKO och JUNG de är av någorlunda kvalite tycker jag.
3 svar · 4,1k läst
B
bolang: [citat] :) Ok! Det är fler som har sagt det...
3 svar · 2,8k läst
pellefant
pellefant: I Ryssland kanske man gör elinstallationer sådär, och folk klagar när någon trackar ner på polackerna, men jag undrar om polackerna klarar av att göra en så dålig installation? Men det blir ju "billigt" med utländsk okompetent arbetskraft, kanske i detta fallet bara för företaget.....En kvalitetsansvarig kanske hade varit på sin plats, iofs så kan väl inte dom något om el, men
22 svar · 13,2k läst
·
pellefant
pellefant: jag har en från classe, startar som lägs vid tror det var 60% fuktighet vilket är rätt så fuktigt i relaxen så jag har paralellat den med ett tidrelä som jag startar med återfjädrande strömbrytare, så jag kunde då varit utan den hygrostaten...
6 svar · 3,7k läst
E
el_richard: Det är så man gör...
9 svar · 7,4k läst
M
marw77: Hej Fläkten är begagnad. All info som jag har är det jag skrev i första inlägget. Mvh Martin
2 svar · 1,5k läst
tomtebloss
tomtebloss: Kopplingsdosan placerar du uppe på typ 2200 mm och helst att den vänds utåt (mot hall/foajé/entré eller vad det nu blir). Du kanske menar apparatdosa för brytare och uttag/kopplingspunkt för diskmaskin/torktumlare? Vanliga Vp-rör 16mm och vanliga kopplingsdosor samt FK i rören duger utmärkt. Det finns damasker som sätt i apparatdosorna för extra IPklass på brytare och så om de
1 svar · 1,7k läst
tomtebloss
tomtebloss: X är inte ansluten till själva uttaget utan används för överkoppling. Tex om man har tre faser/femledare. Alltså för vidare koppling. 3/4 är samma anslutning, alltså jord.
2 svar · 1,1k läst
F
frohike: Fluke för dig som inte bara vill arbeta som elektriker. Nu med tillbehöret "Den lille hobbydokorn", många funktioner såsom impotensmätning mfl :D Kunde inte låta bli.. Men är det induktans du syftar på?
3 svar · 3,5k läst
Rrrrr
Rrrrr: Du kan göra vilket som. (förutom jord som måste vara gulgrön). Nu med nya elinstallationsreglerna måste även nolla vara blå, men detta gäller knappast vid komplettering med ett enda uttag i gammal anläggning.
1 svar · 4,1k läst
D
doggydoo: [citat] Jag hade av nån anledning redan två grupper i rummet varav ingen var jordad. Nu har jag ju dragit in en tredje ojordad men slitit hela gårdagen så nu är ALLT jordat enligt boken =) Tack för hjälpen alla!
48 svar · 10,4k läst
Swappe
Swappe: [citat] Tack för bra svar Rrrrr! Jag snålar aldrig på materialet, varken i fråga om funktion eller installationsmöjligheter! Kändes bara som att elektrikern kunde varit mer tillmötesgående och frågat vilka armaturer vi ville ha, eller tipsat om den eller den armaturen/tillverkaren tex.. /Thomas
26 svar · 2,0k läst
H
hempularen: Jag tror att vi kan anse att ursprungsfrågan är besvarad (igen). Jag stänger tråden.
28 svar · 4,6k läst
·
DeEss
DeEss: Bara att byta ut lampan mot en motsvarande LED-lampa... //Daniel
1 svar · 1,5k läst
S
cheetah1: [citat] Ah, jag läste nog inte riktigt ditt förra inlägg färdigt, tolkade det precis tvärt om, som att de bra märkena har anslutningen inne.
9 svar · 825 läst
F
fredand44: Hej Bloink! Oerhört tacksam för ditt inlägg! Tack för att du tog dig tiden och föreslå så noggrant. Ska poängtera att jag inte kommer göra detta själv utan kommer låta en behörig elektriker utföra installationen. Men detta ger mig mycket matnyttigt då man vill vara med och planear och framför allt förstå! Precis som du säger så syns inte 6:an, 7:an och 8:an (hoppas det vara
28 svar · 17,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.