Det hela är egentligen inte så konstigt.
Mellan valfri fas och nolla så har man en spänning på 230V.
Mellan 2 valfria faser så är spänningen 400V (380V förr i tiden)
Så att koppla en transformator mellan 2 faser är inte konstigare än att koppla en annan transformator mellan en fas och nolla.
Det enda konstiga i det här fallet är att de har valt att göra en såpass klen transformator för 380V primärspänning men det finns väl nån förklaring till det antar jag.
Nån med lite paint skills kan säkerligen rita upp lite kurvor som förklarar vad det är som gör att man har 400V mellan 2 faser.
Mellan valfri fas och nolla så har man en spänning på 230V.
Mellan 2 valfria faser så är spänningen 400V (380V förr i tiden)
Så att koppla en transformator mellan 2 faser är inte konstigare än att koppla en annan transformator mellan en fas och nolla.
Det enda konstiga i det här fallet är att de har valt att göra en såpass klen transformator för 380V primärspänning men det finns väl nån förklaring till det antar jag.
Nån med lite paint skills kan säkerligen rita upp lite kurvor som förklarar vad det är som gör att man har 400V mellan 2 faser.
Kan detta hjälpa?
http://www.ts.mah.se/utbild/El7060/TREFAS/TREFAS/INDEX.HTM
Annars googla på "visardiagram".
http://www.ts.mah.se/utbild/El7060/TREFAS/TREFAS/INDEX.HTM
Annars googla på "visardiagram".
Förmodligen är trafon gjord för industrin där man förr ofta hade icke direktjordat system med 380 volt huvudspänning. Då hade man ingen nolla och kunde alltså inte få ut 220 volt annat än om man hade en transformator (eller tre symmetriska belastningar att y-koppla).
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Kan vara en transformator för belysning i en svarv eller fräs. i min svarv sitter en 400 - 110 V för att driva ett lysrör.
Och att det ska vara så svårt med 3 fas,man fattar inte att andra inte fattar. 230 kommer från en lindning på trafon medan 400 kommer från 2 lindningar på trafon men med 120 graders skillnad på sinusvågen.
Protte
Och att det ska vara så svårt med 3 fas,man fattar inte att andra inte fattar. 230 kommer från en lindning på trafon medan 400 kommer från 2 lindningar på trafon men med 120 graders skillnad på sinusvågen.
Protte
Här kommer min paint-skiss (ej skalenligt/perfekta kurvor/nånting sånt).
Röd, blå och grå är tre faser. Vi kopplar in oss mellan den röda och den blåa.
A = Ingen spänninsskillnad.
B = 400 V spänningsskillnad.
C = -400 V spänningsskillnad.
(Fast det är mer än 400 volt egentligen, för 400 volt är det såkallade "effektivvärdet", ungefär som ett medelvärde, men jag tror att poängen framgår.)
Edit: om jag dessutom bifogar bilden, så blir inlägget mindre kryptiskt.
Röd, blå och grå är tre faser. Vi kopplar in oss mellan den röda och den blåa.
A = Ingen spänninsskillnad.
B = 400 V spänningsskillnad.
C = -400 V spänningsskillnad.
(Fast det är mer än 400 volt egentligen, för 400 volt är det såkallade "effektivvärdet", ungefär som ett medelvärde, men jag tror att poängen framgår.)
Edit: om jag dessutom bifogar bilden, så blir inlägget mindre kryptiskt.
Visst vet jag att spänningen mellan två faser är 400VAC och mellan fas och nolla eller jord 230VAC. Eller att faserna är förskjutna i ett trefassystem och att toppspänningen är betydligt högre än 400VAC.
Det jag funderade över var dock att trafon skulle matas med tvåfas. Uppenbarligen är det helt OK att koppla den så och det tackar jag för.
Protte har alldeles rätt i sina funderingar om vad trafon är ämnad till. Den är nämligen till belysningen på min nyinköpta Blomqvist svarv. Ska dra lite el till svarven (trefas och jord, ingen nolla) och samtidigt till trafon.
Det jag funderade över var dock att trafon skulle matas med tvåfas. Uppenbarligen är det helt OK att koppla den så och det tackar jag för.
Protte har alldeles rätt i sina funderingar om vad trafon är ämnad till. Den är nämligen till belysningen på min nyinköpta Blomqvist svarv. Ska dra lite el till svarven (trefas och jord, ingen nolla) och samtidigt till trafon.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Nu kommer vi in på lite svåra saker, det är en enfastrafo kopplad mellan 2 faser men det är fortfarande en enfastrafo. Trafon kan bara leverera en spänning i ett fasläge, en enda sinussignal.
Har hört att Blomkvistarna ska vara fina svarvar men det beror ju mycket på hur de är skötta och hur mycket de är använda.
Protte
Har hört att Blomkvistarna ska vara fina svarvar men det beror ju mycket på hur de är skötta och hur mycket de är använda.
Protte
Klicka här för att svara