jag har dragit egen el i 2 nya rum , och har haft elektriker som kopplat i dosorna . Efter allt var kopplat slog jag på strömmen o allt funkade finfint, men på kvällen upptäckte jag att säkringen gått, upptäckte då att det var en 6 amp säkring i en röd bottenplatta.Av vad jag förstår så är "röd" 10 amp platta eller? o kan det vara därför säkringen går?:confused:

Hej

Ja, så är det. Hade samma problem i en lägenhet. Du kan utan problem sätta i en 10A säkring. Kablarna är godkännda för det.

Mvh

C
Nja, säkringen går knappast för att det sitter en annan bottenplatta. Vad sitter kopplat på den säkringen? 6A ska du kunna ta ut ungefär 1300-1400 Watt från, beroende på spänningen (som inte alltid är 230 volt exakt..).

Dock används inga mindre ledare än 1,5 kvadrat, så du ska kunna sätta en 10A säkring utan risk.

Men någon anledning måste det ju finnas till varför elektrikern valde att sätta i en 6A? Kan ju vara värt att ringa och fråga. Och vad har han skrivit på gruppförteckningen?

Kolla upp så att det inte tar med sig något annat som har gamla kablar.
Elektrikern borde ha satt i en 6 A grön pk i botten på centralen om du inte får sätta i något annat. JFB installerad??

Används 6 A nuförtiden är det inte bara 10 A ? Kanske bara fanns en 6 A ...

Mvh

Skulle nog tro att han kanske hade en 6 A i fickan från något annat ställe och drog i den för att få igång gruppen.

10 A installeras alltid vid nyinstallation.

//Patrik

6A finns kvar och används i gruppledningar som innehåller tjärisolerade ledningar som fanns före 40-50 talen, såna ledningar SKA INTE säkras med 10A oavsett om de är 1.5 eller ej, de tål inte värmeutvecklingen helt enkelt.

Samt att "kristids" ledningarna från 40 talet INTE var 1,5mm2 utan 1mm2, för att spara på den i krigstider dyra kopparn.

Mikael_L
Men isåfall gjorde elektrikern generalfel då han inte bytte till grön bottenplatta (passdel).

Jag tror han helt enkelt saknade 10A säkringar, tog en 6:a och glömde byta sen.

Men slå en signal om du vill veta säkert. Elektrikern kommer säkert väldigt snällt och snabbt och byter passdel om det var tänkt så.

Förövrigt, hade du elförbrukare på uppemot 1,5 - 2 kW igång då, när säkringen gick?
Annars är det kanske ett annat (och allvarligare) fel.

Redigerat:
Elektrikern hos mig bytte inte ut säkringen som satt i från början. Satt det en 6:a som det ofta kan göra så lät han den vara kvar helt enkelt. I äldre proppskåp ligger det ofta en massa 6A även att det minst sitter röda fötter.

Då kanske man ska sluta köra vattenkokaren i köket...
Eller går det bra ändå, då den går såpass kort stund?

Vill inte stoppa i en 6A nu, då enda värmekällan är ett 2KW element :D

Hela nedervåningen är avsäkrad med en 10A, dock så är halva planet + matning från HC omdraget för massa år sedan. I köket + hallen är det tjärpappskulo (huset byggt -46), men det är inte så stora belastningar på det, förutom vattenkokaren (kylskåp + lite belysning och ev köksfläkten).

Edit:
Såg nu att den nya matningen från HC på ovanvåningen enbart går via ett jordat (allt annat ojordat på det planet) VU på ovanvåningen till ett VU som spisfläkten sitter i, sen vidarematas den till kylskåpet.
Alltså bara detta på en helt egen tämligen nydragen grupp.

Det "nydragna" på bottenvåningen går via ca 4m gammal, troligtvis tjärpappskulo.
Kök/hall är helt inkopplat på gammalkulo.

Då kanske det vore idé att dra en skarvsladd från kylskåpets uttag till elementet...

Frågan är ju varför man bara drar nytt till spisfläkt och kylskåp + ett VU på ovanvåningen??
I och för sig så var det hål efter gammal kabel i porslinsdosan närmast fläkten + att den gått varm. Men varför inte fixa problemet och dra om kabeln den lilla biten istället för att dra helt nytt. Så mycket ström drar ju inte ett kylskåp + köksfläkt...

Nu blev det visst en novell av detta...

Redigerat:
Vattenkokaren som går 3-4 minuter är inget problem, men jag skulle sova riktigt dåligt med ett 2 kW element inkopplat i den installation som du beskrivit. Riv UT och gör om. Elektriker är dyra, men det finns det som är dyrbarare. Livet tex..

Jo, omdragning ligger i planerna, Ska först "bo in mig" lite så man får lite hum om vad man vill ha var o.s.v.

Elementet går nu via nya matningen till kylen :)

Och så kom jag nog på anledning till att de drog en ny kabel till kyl och fläkt, den är den enda som är jordad (förutom ett uttag i källaren).

Matningen till UC i källaren är nog också tjärpappskabel, dock lite större area än 1,5mm², troligtvis 2,5 eller 4mm², avsäkrad 16A. Det blir ny kabel dit också, har snart kopplat in en 6KW elpatron i pannan, bra med någon backup :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.