Hej!

Jag ska byta en kronomkopplare, men nuförtiden verkar ju alla kron vara dubbeltrapp, så jag måste bygla min enda inkommande fas antar jag? Men hur gör man detta? En FK-stump?

Kronbrytare är inte dubbeltrappar, i alla fall ingen av dom "stora" och jag betvivlar att någon annan har skippat kronbrytarna.

Hm, men den jag köpte kallades kron. Sökte runt lite här och förstod det som att det var vanligt att kron var dubbeltrapp nuförtiden och att man fick bygla fasen för att få kronfunktion.

Nej, vanliga enkla brytare är numera ersatta av trappomkopplare hos de flesta större tillverkare. Men det finns både kron och dubbeltrapp som separata produkter att köpa.

Men oavsett vilket så använder man en stump FK som bygling om det behövs. Fast det gäller ju att förstå vad som skall byglas i så fall.

Jag kan ju även nämna att en dubbeltrapp kostar ungefär dubbelt så mycket som en kron.

Jag tänkte bygla mellan L1 och L2, eller är det feltänkt?

Har du köpt en dubbeltrapp och ska montera den där det idag sitter en kron? I såna fall kan du bygla L1-L2 i brytaren ja. Annars åker du och byter en kron och köper något roligare för de 100:- du får tillbaka...

Hehe, jag antar att jag köpt nåt smäck då, för den kostade bara 29 pix på harald nyborg :)

benox skrev:
Hehe, jag antar att jag köpt nåt smäck då, för den kostade bara 29 pix på harald nyborg :)
Whatt?? 29 kr för en dubbeltrapp... den borde ju ramla sönder i småbitar bara av att man tittar på den.

//Patrik

Då har du nog ingen dubbeltrapp som sagt, och jag har inte sagt att du ska bygla något längre, de där märkningarna kan betyda vad som helst...

Haha, blev ju bara tvungen att kolla. Men, jodå, priset stämmer för en dubbeltrapp.

• Gilla
Klockarnäs
  • Laddar…
Kvalitén är säkert inte den bästa. T.ex. så är inte de båda knapparna "i linje" om ni förstår vad jag menar. Det syns till och med på bilden på deras websida. För 29 kr kan jag dock leva med det. Den är snyggare än den som satt där tidigare.

Och det funkade fint att bygla :)

• Gilla
Okvin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.