Kopplade nyligen in dimmer i två rum och märkte då att stickkontakterna under är strömlösa. Ljuset fungerar och går att dimmra men kontakterna under är döda. Tydligen är de kopplade på samma ledning på något sätt. Hur får jag ström i dessa igen?
Bifogar bilder på de två dimmrarna. Den ena var tidigare trappkopplad och skall inte vara det längre så vad gör jag av de två överblivna trådarna?
De blå trådarna som syns i bilderna går förbi kopplingsdosan.
Bifogar bilder på de två dimmrarna. Den ena var tidigare trappkopplad och skall inte vara det längre så vad gör jag av de två överblivna trådarna?
De blå trådarna som syns i bilderna går förbi kopplingsdosan.
På den högra bilden skall den svarta tråden som går i röret neråt sitta under samma skruv som den svarta tråden som går i röret uppåt.
Vänstra bilden är lite svår att se varifrån trådarna kommer. Gissar att det är draget på samma sätt och då skall de svarta sitta under samma skruv även där.
Vänstra bilden är lite svår att se varifrån trådarna kommer. Gissar att det är draget på samma sätt och då skall de svarta sitta under samma skruv även där.
Du måste koppla ihop de svarta trådarna som är fas till både brytaren (dimmern) och uttaget under. Lägg dem i samma plint på dimmern eller grena av dem i dosan med u-båt, wago, torix. Den överblivna bruna i högra bilden kan du klippa av synlig uppskalad koppar på och sen isolera och lägga i botten på dosan.
Klicka här för att svara