6 637 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
FK till 230V spot?
Medlem
· Västra Götaland
· 25 inlägg
Vi har dragit FK 1,5mm kablar till våra infällda spotlights i köket. Spotlighten ligger i speciella plastboxar som är inköpta på Malmbergs. Vi har spotlights med märket Massive samt Malmbergs och som lampa har vi använt lampor med aluminiumrefektor där värme går framåt istället för att minska värme i lådan. Har dock läst nu i forumet att man måste ha en värmetålig kabel eller använda silikonslang på FK kablarna medans en annan kunning skribent (elmont) skriver att det går bra med FK och alulampor.
Kan vi ha spottarna inkopplade med FK eller måste vi öppna alla spottar och göra om allt?
Tacksam för svar.
Kan vi ha spottarna inkopplade med FK eller måste vi öppna alla spottar och göra om allt?
Tacksam för svar.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vad står det i installationsanvisningarna? Jag kör alltid med värmetålig kabel eller siliconslang
Medlem
· Västra Götaland
· 25 inlägg
Står inget angående val om kabel i anvisningar vad jag vet. Dock har varken Malmbergs eller Massive de bästa installationsanvisningarna.
Runt en 230V:s armaturer blir det upp till 90 grader varmt.
En vanlig FK tål 70 grader, därför ska man använda en värmebeständig kabel så som RHH eller PLS.
Många elektriker använder ändå FK och trär på en skyddsslang i silikon.
Det som händer med FK:n när den blir för varm är att det blir sprickbildningar i höljet och att hela höljet kan lossna, vilket bland annat kan leda till ljusbågar eller blankledare.
Jag är själv installatör, men tycker att det är oseriöst att köra med FK och skyddsslang - det blir fortfarande sprickbildning i kabelns hölje, men tack vara silikonslangen så blir det inte blankledare. Det var ett företag som tillverkar plåtpottar som började med silikonslagen, det gjorde man för att man var livrädd att påttorna skulle bli strömförande när fk-n blev blank.
Alla FK-installatörer får tycka att jag är en idiot, men som seriös installatör så tar jag hellre ett par kronor extra för kabel som fungerar, det är tryggt både för mig och mina kunder - använder ALLTID pls eller Rhh, både finns ju färdigdragna i rör idag... teccon har PLS och pm flex har rhh..
En vanlig FK tål 70 grader, därför ska man använda en värmebeständig kabel så som RHH eller PLS.
Många elektriker använder ändå FK och trär på en skyddsslang i silikon.
Det som händer med FK:n när den blir för varm är att det blir sprickbildningar i höljet och att hela höljet kan lossna, vilket bland annat kan leda till ljusbågar eller blankledare.
Jag är själv installatör, men tycker att det är oseriöst att köra med FK och skyddsslang - det blir fortfarande sprickbildning i kabelns hölje, men tack vara silikonslangen så blir det inte blankledare. Det var ett företag som tillverkar plåtpottar som började med silikonslagen, det gjorde man för att man var livrädd att påttorna skulle bli strömförande när fk-n blev blank.
Alla FK-installatörer får tycka att jag är en idiot, men som seriös installatör så tar jag hellre ett par kronor extra för kabel som fungerar, det är tryggt både för mig och mina kunder - använder ALLTID pls eller Rhh, både finns ju färdigdragna i rör idag... teccon har PLS och pm flex har rhh..
Alltid värmetålig kabel hela vägen!
Men har du redan dragit FK så trä på skydds-slang.. Man ska väl kanske inte överdriva eftersom hela installationen ändå är olaglig eftersom jag antar att du ej är behörig installatör?
Men har du redan dragit FK så trä på skydds-slang.. Man ska väl kanske inte överdriva eftersom hela installationen ändå är olaglig eftersom jag antar att du ej är behörig installatör?
Medlem
· Västra Götaland
· 25 inlägg
Vart kan man köpa sådan skyddssland? Malmbergs har ingen sådan. Någon butik i GBG som någon känner till?
Medlem
· Västra Götaland
· 25 inlägg
Fick inga till mina så jag antog att det inte behövdes då alulampan reflekterar ner värmen samt att kabeln från lampan till den lilla "installationsdosan" hade en skyddshölje.
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
jag tror att ELFA har en butik i gbg. De har silikonslang
Konstig inställning. Det finns väl ingen anledning att slarva bara för att det är olagligt. Tvärtom är det extra viktigt att inte lämna något åt slumpen om man ställer sig utanför systemet och inte har reglementen och försäkringar att luta sig mot.Rrrrr skrev:
Klicka här för att svara