2 821 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
koppla in fönsterlampa
Hej,
Tänkte koppla in en lampa vid fönstret, vet ej om jag får göra detta själv (och ska nog inte göra det med tanke på att jag frågar här)
Men om någon vänlig själ kan förklara hur det ska kopplas vore det kanon.
Det sitter en kopplingsdosa ovanför fönstret som har en röd & en vit/beige kabel, samt en svart kabel som bara ser ut att gå ner och sedan upp ur kopplingsdosan igen, finns även en strömbrytare på väggen vilket jag antar är till denna kopplingsdosan.
Lampan har ju den vanliga blå och bruna kabeln.
Har lagt upp en bild på kopplingsdosan här : http://img24.imageshack.us/img24/3425/25753726.jpg
All hjälp mottages tacksamt
MVH
PG
Tänkte koppla in en lampa vid fönstret, vet ej om jag får göra detta själv (och ska nog inte göra det med tanke på att jag frågar här)
Men om någon vänlig själ kan förklara hur det ska kopplas vore det kanon.
Det sitter en kopplingsdosa ovanför fönstret som har en röd & en vit/beige kabel, samt en svart kabel som bara ser ut att gå ner och sedan upp ur kopplingsdosan igen, finns även en strömbrytare på väggen vilket jag antar är till denna kopplingsdosan.
Lampan har ju den vanliga blå och bruna kabeln.
Har lagt upp en bild på kopplingsdosan här : http://img24.imageshack.us/img24/3425/25753726.jpg
All hjälp mottages tacksamt
MVH
PG
VIta är tändtråden. Den ska in på din bruna sladd. Den röda borde vara nollan. Som ska anslutas mot din blåa. Den svarta är antagligen fasen som går till din brytare.
Fast röd brukar allt som oftast vara jord i gamla anläggningar.
EDIT: Om det nu inte är tvärtom förstås. Den röda är tändtråd och den vita är nollan. Verkar lite mera rätt.
Fast röd brukar allt som oftast vara jord i gamla anläggningar.
EDIT: Om det nu inte är tvärtom förstås. Den röda är tändtråd och den vita är nollan. Verkar lite mera rätt.
Redigerat:
Du har ju bara två trådar och det är växelström. Så lampan kommer lysa och kunna brytas avsett vilken som du kopplar in blå och brun på.
tomtebloss skrev:
OM han vet vilken som är tändtråd och vilken som är nolla!
Jag tycker inte att du ska mixtra med det där själv när du inte kan. Dumt att chansa. Kopplar du in tändtråd och jord så kan spis, diskbänk, alla metallhöljen i huset bli strömförande, och det är ju inte så kul.
Jo, mäta är väl alltid en fördel om man är osäker och det kan ju vara trådar som är bortdragna så att det faktiskt är jord.
Men öppna brytaren och titta om det är en svart och en röd som är kopplade på brytare. Glöm inte bort att slå ifrån strömmen först bara. Ryck lite i den röda och svarta så ser du om de går till den kopplingsdosan du vill koppla in lampan. Satt det bara ett lock över den här kopplingsdosan?
EDIT: Ändrade färgval
. Ursäkta förvirringen.
Men öppna brytaren och titta om det är en svart och en röd som är kopplade på brytare. Glöm inte bort att slå ifrån strömmen först bara. Ryck lite i den röda och svarta så ser du om de går till den kopplingsdosan du vill koppla in lampan. Satt det bara ett lock över den här kopplingsdosan?
EDIT: Ändrade färgval
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Tomtebloss, är du inte lite på tunn is, i den fasta installationen finns ingen brun. Troligen är svart fas eftersom den går vidare. röd kan vara nolla eller tändtråd och mycket talar för att röd är tändtråd och vit nolla.
Då borde det sitta en svart och en röd bakom strömbrytaren. Inte brun.
Protte
Då borde det sitta en svart och en röd bakom strömbrytaren. Inte brun.
Protte
Så sant, så sant... Skrev lite för snabbt. Har ändrat i mitt inlägg nu. Lyssna på protte 
Klicka här för att svara