Nu när det dags att installera åskskydd föreslog elektrikern ett kombinerat grov- och mellanskydd ute i mätarskåpet. Frågan är då om detta räcker eller om jag ändå skall sätta ett separat mellanskydd i centralen?

Det är luftledning till mätarskåpet och sedan 90 m jordkabel till centralen,

[Av ren självbevarelsedrift pillar jag inte själv i mätarskåpet (kortslutningsströmmen är närmare ettusen Amperé och jag vill gärna uppleva mina barnbarn).] Mesigt - jag vet..:D:eek:

mycke_nu skrev:
[Av ren självbevarelsedrift pillar jag inte själv i mätarskåpet (kortslutningsströmmen är närmare ettusen Amperé och jag vill gärna uppleva mina barnbarn).] Mesigt - jag vet..:D:eek:

Ja gud så mesigt, ut och pilla med stekspaden i mätarskåpet i sann byggahus.se-anda! :D

Du sätter kombinerat grov/mellan i mätarskåpet. Sen finskydd i centralen om det behövs (om du har känslig elektronik som du vill slippa att byta ut (typ bussystem, plc å sånt som är jobbigt att byta))

Med 90m kabel så är det läge att sätta ett mellanskydd i innecentralen också.
Finskydd till elektroniken MEN glöm inte teleledningen också, ska in i huset vid samma ställe som elkabeln och ha ett skydd vid elcentralen.

Protte

Jag hade nog satt grov/mellanskyddet i centralen istället.

spinout skrev:
Jag hade nog satt grov/mellanskyddet i centralen istället.
De ska sitta så nära inkommande matning som möjligt = I mätarskåpet. Inte inomhus!

Hm, ja om jag fattar det här rätt utinfrån den skrift som spinout länkar till så borde det vara enbart grovskydd i mätarskåpet i mitt fall - och så ett mellanskydd i gruppcentralen, förstås. Nu har elektrikern gått och beställt ett kombinerat grov/mellanskydd åt mej så det får väl bli både-och då.

Sedan blir det givetvis även finskydd vid datorprylarna.

Teleledningen är inget problem, den försvinner när det blir ljus i bredbandsfibern till jul! 100 Mbit/s! :)

Kombinerat är bara att det inte släpper förbi mer än ca 1500 V OCH samtidigt tar hela åskströmmen (upp till ca 100 kA), likväl kan det hända saker på dina 90 m.

Om dina 90 m inte skulle ha någon inverkan skulle vi kunna ha överspänningsskydden i transformatorstationen lång bort.

Protte

prototypen skrev:
Kombinerat är bara att det inte släpper förbi mer än ca 1500 V OCH samtidigt tar hela åskströmmen (upp till ca 100 kA), likväl kan det hända saker på dina 90 m.

Om dina 90 m inte skulle ha någon inverkan skulle vi kunna ha överspänningsskydden i transformatorstationen lång bort.

Protte
Jovisst, det var därför jag skrev om ett andra mellanskydd i centralen.

Ett kombinerat skydd av bra typ ger ett utmärkt skydd, bättre än ett grovskydd av gnistgaptyp och mellanskydd i efterföljande central.
Men nu får du ju det bästa av två världar och inte fel med tanke på den långa kabeln på din sida.
Vi får hoppas att GEAB fixar grov-grovskyddet med ventilavledare på 10kV-sidan.:)

GK100 skrev:
Vi får hoppas att GEAB fixar grov-grovskyddet med ventilavledare på 10kV-sidan.:)
Ska prata med dem om det. Träffar dem nästan varje dag nu när vi gräver för bredbandet, det är lite si och så med kabelvisningen..:D

Finskydden bör placeras så nära förbrukaren som möjligt. Fick jag lära mig av en UPS-guru på Silcon/APC
Ett vanligt grenuttag med inbyggt finskydd duger gott.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.