Vi använder oftast Brother, med deras små smidiga maskiner kan man göra tre lagers laminerade skyltar som fyller kraven. Vill man ha skyltar som "tål lite mera" så beställer man graverade, det finns många lokala tillverkare.

Jag graverade ett antal skyltar på en elfirma när jag hade praktik från elprogrammet omkr. 2000. Det gick snabbt, blev snyggt och maskinen vi använde var ganska enkel, fast den såg ut att ha varit med sedan 1970-talet.

http://www.skyltdirect.se/

dessa använder jag.
Man skriver skylten i deras program, super enkelt.

Sedan kommer dom med posten dagen efter..

där finns det priser också...

Redigerat:
Mikael_L
el_richard skrev:
[länk]

dessa använder jag.
Man skriver skylten i deras program, super enkelt.

Sedan kommer dom med posten dagen efter..

där finns det priser också...
Det var ju väldigt OK.
Dom har även ett online-program, som jag testade lite.
Alltså en normal sån där liten skylt för att märka en central eller uttag, typ, kostar alltså bara en 5-15 kronor. Det är ju inte så blodigt, framförallt så länge man är liten användare av skyltar.

Men man måste ju komma upp i någorlunda volym innan beställning, då minimiordern är 100:- + 39:- i enhetsfrakt.

Men helt klart vettigt val för mig, om jag kommer till skott med uppmärkning. ;)

Tack för tipset.

tomtebloss skrev:
Beror ju på vad som står i handlingen för bygget. Står det graverade skyltar så har man inget val.
Dymo är ju också en graverad skylt. Värre är om det föreskrivs att skylten inte får fästas med klister utan ska vara fästas med skruv. Men det var länge sedan jag såg något sånt i ett förfrågningsunderlag.

Okej. Jag visste inte att dymo klassades som gravering. Det finns små plastfickor/hylsor som en dymo passar i. Den kan man sedan skruva fast. Om nu sådant krav finns.

De flesta skomakare har en såndär gravyrmaskin. Kolla med en sådan.

Jag använder en Brother Label Maker http://www.brotherlabelmaker.com.
Kostade typ $50 i USA, men kan inte vara så väldigt mycket dyrare här hemma. (Tejpen kostar dock!)

Garanterat hållbart, skylten på brevlådan ser ut som ny efter två år i ur och skur - för att nu inte tala om det eviga Gotländska solskenet!

Tricket med tejperna är att tvätta bort allt fett innan man sätter dit märkningen. Klister fungerar bäst på släta ytor. Är det för mycket struktur (t.ex. vävtapet) så är det skruv som gäller tycker jag. I hem/kontor tycker jag det är snyggast om man sätter tejpen direkt på uttag etc.

Vill oxå rekommendera skyltdirect.se, mycket smidigt.

Passar på att ställa mig lite undrande till mycke_nu:s inlägg............. Har semestrat 2 gånger på gotland........ Den där gula saken på himlen som du säger är "evigt lysande" behöver nog slå upp ordet "evigt" och för den delen "lysande" i ett lexicon!!!! ;)

Den "lös" med sin frånvaro om man säger så.... Regnade nåt så in i he****e :(

Iskra skrev:
Brukar besiktningsmän verkligen godkänna DYMO? Min erfarenhet är att de brukar ge bakläxa på DYMO och liknande märkningar. I en villa räcker det ju dock oftast med gruppförteckning.
Dymo-tape går bra på uttag i fönsterbänkskanal osv. Skyltar ute och på centraler/apparatskåp osv måste vara graverade.

Finns massor med firmor som graverar skyltar. Vi brukar anlita en lokal liten firma, men vi får reklam från andra företag var å varannan dag känns de som.. är nog bara att googla!

Skyltdirekt beställer vi skyltar på våran firma från trots att firman ligger i samma hus som en gravyr firma. Enkelheten framför allt.

finns även små klisterrems hållare i hårdplast som man lägger DYMO-märkningen i sedan skruvar fast på väggen.
Inte på uttaget...

Firman jag jobbar på har nog aldrig satt en graverad skylt, enbart dymo. Aldrig blivit prickad på nån besiktning vad jag vet

Rikard Ågren skrev:
Firman jag jobbar på har nog aldrig satt en graverad skylt, enbart dymo. Aldrig blivit prickad på nån besiktning vad jag vet
Antar att din firma aldrig monterar tex motorvärmarcentraler ute som behöver märkning? Brukar aldrig vara godkänt med annat än graverade skyltar utomhus.. om man inte jobbar åt någon privatperson/fastighetsägare som inte vet bättre :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.