Bloink
Bloink: I detta fallet där belastningen inte är så hög fungerar detta exemplet(förutom avsaknad av trapp funktion), fast det finns lösningar som är lämpligare. Oftast används en kontaktor för att lasten har högre effekt än säkringen/brytaren klarar av och då hade denna kopplingen inte varit lämplig. Två trappautomater i kombination med kontaktorer eller två kontaktorer med dtrapp ser jag
38 svar · 12,1k läst
Rrrrr
Rrrrr: [citat] Eller ännu bättre. En 3fas 10A grupp för radiatorer (fast anslutna) sen en egen grupp 1fas/3fas vad som nu behövs till belysning/uttag.
7 svar · 5,4k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det där torde klassas som en "hembyggd apparat". Jag tror inte man får göra ett sådant bygge som är en del av huset (köksskåpet), men om du däremot bygger ihop en löstagbar låda med trafo och brytare (som inte går att ta sig in i utan skruvmejsel och som du kan ta med dig när du flyttar) så kanske det blir godkänt. Det där med "löstagbar" kan dock tolkas olika, vet inte om
2 svar · 963 läst
K
KalleSWE: E.on har en bra prislista, på sin hemsida, som kan ge en fingervisning vad kostanden kan bli för servisanslutningen. Den stämmer hyfsat med hur energimarknadsinspektionen bedömt vad priset skall vara. Tänk på att schakt över egen tomt alltid betalas av fastighets/markägaren och att ev. kabelrör som nätbolaget vill ha skall tillhandahållas kostnadsfritt.
9 svar · 1,4k läst
H
hempularen: Den här tråden handlade från början om huruvida det var lämpligt att bunkra glödlampor. Efterssom förbudsdatumet nu är passerat för den första utfasningen. Så känns frågna lite överstånden och jag stänger tråden. Diskussionen om huruvida LE lampor är bra för miljön eller riktiga kvicksilvermonster tycker jag passar bättre under "miljö och hälsa".
138 svar · 14,2k läst
·
ybu
ybu: Låter som om du ska ha en vanlig normkapsling, med plintar för DIN-montage?
3 svar · 837 läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: ;) Man har själv fått erfara det den bittra vägen... //Patrik
4 svar · 1,0k läst
M
Mats: Ah, nu är jag mer med på banan :)
8 svar · 2,0k läst
I
Impedans: [citat] Haha... hörde faktiskt något liknande idag om Malmbergs.
14 svar · 22,3k läst
E
El_-micke: diamantklinga att spåra i putsen med sen tag man resten med yxa......rör o dosor fäster man lätt med spik.....gärna en blank som man har i en spann vatten.....då rostar dom fast på nolltid
29 svar · 42,4k läst
A
adde_camilla: Jobba metodisk, gör rätt på första försöket, planera ordentligt (inte för optimistiskt), krångla inte till det (dvs gör inte onödigt mycket för en enkel sak) och givetvis bör man inte dricka kaffe 15ggr/dag :)
24 svar · 3,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Absolut, en god ide ifall du inte har något emot att vara olaglig och du har känning på en elektriker som går med på att fortsätta där du slutar. ;) (Att det rätt ofta går till såhär i det verkliga livet, innebär ändå inte att det är lagligt)
17 svar · 4,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: IP21. (eller högre) [bild]
1 svar · 1,2k läst
stilofunk
stilofunk: [citat] Jag glömde att skriva att det är precis den funktionen som nattvakten har : 1) den tänder i skymningen 2) den släcker när du vill (t.ex.23:00) 3) den tänder en stund vid rörelse under dygnets mörka timmar om lampan är släckt (rörelsevakt) 4) om du vill tänder den på morgonen (t.ex.06:00) om det fortfarande är mörkt då 5) den släcker sedan vid gryningen. tiden ställer den
10 svar · 4,7k läst
tomtebloss
tomtebloss: Sen får du väl lov att sätta nån typ av central så du kan säkra ner. Annars blir det onödigt grova kablar kanske?
13 svar · 3,2k läst
tomtebloss
tomtebloss: Så sant. FXK verkar bara finnas i den storleken också? skumt. Smidig lösning att lägga jorden i de naturliga hålrummen som blir mellan faserna och nollan. Det gör att den blir tunnare och smidigare då den är fåtrådig också. Fast det dubbla priset kanske avskräcker. Men somliga kanske tycker det är värt det priset. FKK får inte läggas i mark. Vet inte hur regeln säger om man
12 svar · 4,1k läst
Bloink
Bloink: Kanon, då ska jag nog få ihop det. Tack för hjälpen. Man har blivit jävligt bortskämd när man brukar få färdigbyggda centraler/apparatskåp levererade ut till arbetsplatsen :o [citat]
7 svar · 2,1k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Finns det ingen central så kolla efter någon dosa med en inkommande kabel från marken eller dyl. Kan vara något sånt. //Patrik
3 svar · 767 läst
U
urk: Jag skulle lägga ned gul plastslang och två enkelledare, typ FK direkt i slangen. Håller minst 10 år och innan dess så kanske du ändå vill byta belysning. BIlligt och enkelt. I och med att det är 12V så finns inget krav på elsäkerhet, se bara till att avsäkra vid trafon. Lägg även in ett extra dragsnöre för framtida omdragning.
6 svar · 5,5k läst
M
-MH-: Döm om min förvåning om min utebelysning var en gammal Philips SL*18. http://loz.zelandeth.org/lamps/cf/philips-sl18/index.htm Det satt ingen kupa runt dem, utan bara den stora glödlampan. Vad finns det för alternativ ersättare med E27 sockel och som klarar sig utan kupa? Skall ge så många lumen som möjligt. :) Edit: Äh, armaturen var inge vidare, det blir nog en ny.
0 svar · 2,0k läst
sillstryparen
sillstryparen: Jag bugar & bockar för svaren. Tusen tack! /Tobbe
5 svar · 868 läst
P
Pablo: Om du har nödvändig kunskap om hur du ska göra så får du ta bort/sätta dit eller byta ut befintliga brytare och uttag, men du får inte bygga ut med fler.
3 svar · 1,3k läst
P
Peter33: [citat] Det låter ju inte bra. :( Hur ska det då bli med 1204 modellen som jag upplever är ännu svårare att få loss glaset på? Låter ju inte heller bra att det går åt så mycket glödlampor. Är det dålig kvalitet på Hide a lite downlightsen eller har du haft otur? Hur upplever du ljuset från 1206:erna som har mattglas. Tycker du att det blir bättre att satsa på klart glas? Finns
12 svar · 5,2k läst
ybu
ybu: Bra att tänka på: http://www.elinstallatoren.se/Elinstallatoren_Nyheter_Arkiv_07_2009_Nya_lysror_kan_vara_lagvidriga_DXNI-812823_.aspx
20 svar · 10,5k läst
E
e98tge: Ja, Hafa svarar email snabbt. De säger spottarna och transformatorn är IP21 och IP44 klassade trots det inte står på dem...
17 svar · 28,0k läst
M
miko: Mest för att hålla tätskiktet helt i badrummet. Jag är mer rädd för försäkringsbolagen än för vatten. :) Så silikon blir nog främst mellan VP-rör och väggmatta i så fall.
7 svar · 4,6k läst
·
T
tnt: Bauhaus har väl lägsta prisgaranti, så ta med CO katalogen dit och få rabatt hos dem....
6 svar · 4,4k läst
johanzz
johanzz: Detta är på en billackerings firma. Vi lackerar lastbilar och bussar i en hall samt grundlackerar bilar varje dag i en stor hall med otäkta lysrörsarmaturer och IP23 samt IP44 klassat. I lackboxen är det helt plötsligt ip65 o ändå växlar lackboxen 3 gånger så mycket luft som den stora hallen.
2 svar · 3,5k läst
Rrrrr
Rrrrr: Jo dom där har man blivit räddad av några gånger då man ska sätta dimmer i gamla lägenheter :)
3 svar · 3,2k läst
F
Floppman: Bytt uttaget till ett med 2 kontakter (eller sätt en "lampkontaktsförgrening" om du inte vill/kan byta uttaget), sätt 1 stickpropp på varje lampsladd. Sedan finns självhäftande plastlister som du fäster i taket och lägger sladdarna i. Man får egentligen inte dölja de nsortens kabel men tippar på att 80% av rikets hushåll döljer lampsladd i såna kanaler...
1 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.