Mikael_L
Framförallt när man rör sig i kontor och industrimiljöer ser man många exempel på snygg uppmärkning av det elektriska. Men även någon elcentral i hemmamiljö har jag sett.

Men hur fixar man såna själv?

Visst, större firmor har väl en skyltgravyr-utrustning, men hur gör små elfirmor och enmansfirmorna?

• elskyltar#2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • elskyltar#1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns företag som bara sysslar med att gravera skyltar. Men nuförtiden är oftast är Dymo fullt godkänt av de flesta besiktningsmän.

Man kan väl beställa tjänsten?
Vet inte hur vi gör på vår firma, en på kontoret fixar iordning skyltar och sedan skruvar man upp på bygget bara. Kan inte hela händelseförloppet. :) Skulle tro att vi beställer.

Dymotejp använder vi annars alltid om det inte sägs något annat (förutom på våra elcentraler då).

//Patrik

Redigerat:
Finns en firma i Umeå som graverar skyltar. Minns dock inte vad de heter

Har kört mycket med skyltdirekt och likande företag. Smidigt då man kan styra lite hur skylten skall se ut men slipper köpa en makin och dessutom får sakerna rimligt fort.

Skyltdirekt är ett bra exempel på detta, många möjligheter och snabba leveranser dessutom inte avskräckande priser.

Här är en bra firma som vi alltid anlitar för att göra våra märk skyltar..dom är bra insatta i el märkning..
http://www.nordicreklam.se

Brukar besiktningsmän verkligen godkänna DYMO? Min erfarenhet är att de brukar ge bakläxa på DYMO och liknande märkningar. I en villa räcker det ju dock oftast med gruppförteckning.

Beror ju på vad som står i handlingen för bygget. Står det graverade skyltar så har man inget val. Ibland kan kund kräva att man inte vill ha stora fula graverade skyltar utan får sätta dymo på grund utav det. I huvudsak är det ju tänkt att skylt/dymo ska hålla den tid som installationen sitter där. Numera så är nog dymotejp bättre än förr och bleks inte av UV-ljus och är vattenfast.

Mikael_L
Aha, det verkar som att rätt många firmor lejer bort skylttillverkningen.
Ja det är kanske smartast, det går ju egen arbetstid annars.

Hur är det med dymo, finns det olika bra (hållbar) tape tro?

Jag vet inte hur viktigt det här är för just mig, i huset blir det ju inte aktuellt med uppmärkta uttag, men i garaget kunde det ju vara en god ide. Ifall man vill koppla in två strömkrävande maskiner samtidigt så ser man direkt på uttagen att dom hamnar på olika grupper.

Jo, det finns lite olika. Kolla på www.dymo.se tex. Finns ju brother också. I garaget så hålls det ju på med lite olika vätskor så där är det nog bra med lite slitstarkare etiketter.

Hmm. Jag vill minnas att min far hade en märkmaskin när jag var yngre som stansade/förhöjde bokstäver i tejpen. Var ett jäkla jobb att skriva texter med kommer jag ihåg. Vet inte om det var dymo dock. Kan vara något sådant som den där M1011 gör?

Den stansade/förhöjda plasttejpen det var säkerligen Dymo det med.

M1011 verkar stansa ur tecken i metallremsor , verkar hållbart.

Mikael_L
Dymo har ju helt klart lite häftigare grejer än dom där standardprodukterna vi alla har sett.

Undar hur prisbilden ser ut?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.