Hej!

Har ett konstigt elfel i ett förråd. Tydligen funkade det för ett halvårs sen och sedan slutade den fungera.

Köpte en ny armatur och skruvade fast den i taket, anslöt till nolla och fas. Tryckte på strömställaren men ingenting hände, kollade i taket och ingen ström fanns i dosan.

Lossade strömbrytaren och kollade och allt där ska vara rätt inkopplat. Mätte även fasen i brytaren och fick fram 60V.

Märkte sedan att det är ju fyra ledare i brytardosan, se bilden: Två av ledarna svart och grön är enligt min faspenna strömförande. Dock så var den gröna pluggad och inte inkopplad i brytaren när jag lossade den. Kopplade alltså in L på brytaren och de två övriga på respektive markeringar, men ändå blir det ingen ström vid takdosan.

Någon som har en aning?

• Brytare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där går inte att ha en aning om utan att se resten och mäta lite.

Har ju mätt med min KELLEN multimeter och fick 60V mellan svart och jord. De röda är väl nolla och tändtråd?

Takdosan är väl ingenting att se, fas och nolla som kommer ur ett vp rör.

Mikael_L
Nolla behöver man inte dra fram till strömbrytaren, och får man ej koppla in i denna.

Håller med fotografen.

Har du bara två trådar i takdosan så har du en kopplingsdosa någonstans också, dit trådarna från strömbrytaren och takdosan går. I den dosan mäter du fram vilka trådar som är fas och nolla, sedan får man rycka å dra lite för att hitta vilka trådar som går vart.

Ok, får kolla kopplingsdosan på måndag. Ingen som kan tyda vad de 4 ledarna på bilden är?

Tänk att man sitter här på en fredag 23:20...

Kan du tända och släcka lampan från två håll? Då kan det vara så att svart är fas och de två röda är mellantrådar till nästa brytare.

Nej tyvärr helt omöjligt att säga då det är en så pass gammal installation, det fanns inte riktigt någon standard att följa på den tiden vad gäller färger på fas, nolla och jord. Tändtrådar kan ju dessutom ha vilken färg som helst..

Tack för snabba svar. Har nu fixat lampan, eller inte jag utan "pappa elektrikern".
Visade sig att förra fastighetsskötarn kapat ledningarna till lampan efter något tidigare fel i armaturen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.