El
prototypen: Värst vad Demonen tog i, det finns något som heter spikplugg för att fästa spikklammer i betongvägg. Den gulgröna som lämnas oansluten till paxfläkten kan komma väl till pass när det ska sättas upp en annan typ av fläkt, DÅ blir det inte så snyggt att riva ner en målad kabel för att sätta upp en 3G1,5. Har idag jobbat ihop med en elektriker som tycker det är bra att hitta en
b2b2: Den elektrikern har nog svårt att räkna hem några jobb i dessa tider . Man kan inte skylla honom för att dumpa priserna.:D
hokanp: Bara intressant att veta. jag försöker att följa det mest av praktiska själ. Använder inte slang om jag slipper. Tycker det känns tryggare med rör. Visst funkar det oavsett hur det är draget
Mikael_L: [citat] Just den dosan har många kabelingångar, totalt 10 st på sidorna och 2 i botten om jag minns rätt, så det är inte märkligt att man vill utrusta den med plint som rymmer många ledare. Gamla kulo-dosor i porslin tror jag inte rymmer vare sig specielt många ledare på plinten eller många inkommande kablar heller.
wenlo: Ja visst är ritningen väldigt fin och ja det är en ELKO-brytare. Det blev väldigt bra, tack för alla svar.
hempularen: Produktionssiffrorma tror jag att man skall ta med en stor nypa salt. De är framräknade för en viss medelvind under året. Och det finns troligen fler förutsättningar om statistisk sprdining i vindhastighet osv. Tänk på att energiinnehållet i vinden beror på vindhastighet i kubik, så har du bara halva hastigheten så minskar produktionen med en faktor 8. Troligen ännu mera efterssom du
-PC-: [citat] Glöm inlägget, hjärnan somnade visst... Det är ju inte servisen som går in under kåken, den går ju bara till stolpen på gården :D
M.Karlsson: Hej Vilda1, Ja, jag håller med DeEss. Jag har varit i exakt samma situation som dig men jag fick inse fakta och gå upp och grotta på vinden. Den kanske snurrar fint nu men efter åren med damm och slitage så kommer den vibrera.. Och när det väl börjat då får du nog sitta och kolla på TV med hjälm om den bara är skruvad i enkelgips :-)
Amatörbyggaren: Tack igen b_hasse, där fick jag mycket att tänka på.Troligen ingen åtgärd förrän om sådär 8-10 månader
aivo: Alltså är toleranserna mellan 195 - 253 volt. Och ett medelvärde under 10min ska hålla sig mellan 207 till 244 volt om jag uppfattat det hela rätt?
Mats: Och så håller vi det här till det frågan handlar om och inget annat /Mats_o Moderator
petersv: Som sagt, störningarna spreds inte till andra grupper på samma fas. För belysning så är 1% spänningsvariation på gränsen till vad som kan sägas vara acceptabelt. Med tyristorstyrda dimmers är känsligheten ännu större. På låga uteffekter kommer de att slå på (eller av beroende på om de är rfamkantsstyrda eller bakkantsstyrda) vid en tid där spänningsderivatan är stor. En
Göran.W: Köp en timer och stäng av den x antal timmar istället. Så gör dom flesta som har pool. Blir bara vattnet omsatt minst 3ggr per dygn så är det lungt att stänga av den natte tid. Min pump gick i sommras bara 12 timmar per dygn vilket räckte i mitt fall. Göran
Mats: Tyvärr, de passar bara i rusta centraler ihop med Ö&B komponenter :)
Elnissen: Tack för alla god råd, måste säga att det finns en fantastisk kunskap här. Trevlig helg önskar elnissen.
Patrik_Hed: Om det är en SKX så har du med stor sannolikhet fel kabelarea för det där ändanmålet också. //Patrik
Patrik_Hed: [citat] http://www.byggahus.se/forum/el/123520-brand-i-nya-spisen.html , inlägg #15. ;) //Patrik
elmont: Är det mycket kabel som ska skarvas och det ska sitta synligt brukar jag sätta kopplingsplintar av den typ som Mikael_L föreslog i en centalkapsling.
henrik58: Ahh, relaterade bara till en enkel brytare som bara bryter fasen. Finns ju en mottagare i X10-dimmern och då behövs ju både fas och nolla. Kunde jag ju räknat ut själv ;-)
petersv: 12V kan göra ordentlig skada om den matande punkten är stark nog. Därav kraven på SELV/PELV om maximal strömstyrka. Om den matande enheten är svag nog så kan du göra ungefär vad som helst och det värsta osm händer är att ljuset slocknar. Är den stark nog är det värsta som händer att det blir en eldsvåda. 12V räcker för att döda under väldigt speciella förhållande, men det
evoline: Kommer inte ihåg om det låg en liten transformator i skenan, men det blir 4st spottar istället för skenan så det räcker hoppas jag i hallen som är 4x2m. Just nu är det svagt för skenan, men bara lite. Iaf så blir det mycket snyggare med inbyggda spottar.
KnockOnWood: Härligt jobb! Jag "jobbade" som lärling/praktikant på ASEAs lindarverkstad i Gamlestaden, Göteborg, tror att det var 1960 eller 1961. Det kom lastbilslass med motorer från semesterstängda industrier, och de (motorerna) skulle få sin årliga översyn. En stor del av översynen bestod i att sprutmåla ny grön färg, polera utgående axel med smärgelduk och prägla en ny märkplåt och
Rikard Ågren: Hm, är du säker? Provade slå i sådana med Lettidonet, men de bara vek sig. Iofs var det i en timmervägg.
tobaf: Jag har kollat på erco. Funderar på att göra som du föreslår. Kan tänka mig att man ska försöka sätta spottarna så att ljuset inte belyser golvet utan endast väggen. Låter det vettigt?
ybu: Bra tänkt med vedeldad bastu. Men en bastu är inte ett bra ställe att börja leka elektriker på. Låt elektrikern fixa det också, som har koll på föreskrifterna ang. zonindelning, kapslingskrav och silikonimpregnerad glasgarnsflätad kabel. Lycka till!
Sandman81: Kanon, det var just HF funktionen jag var lite osäker på men då blir det smidigare att lägga dom över en vanlig trapp koppling. tack tack!