Patrik_Hed
Patrik_Hed: Men som en annan nämnde så tål EQLQ inte mycket stryk direkt. Slint med skruvmejseln och du får en fin, stor reva i yttermanteln. //Patrik
3 svar · 1,9k läst
ybu
ybu: [citat] Jasså? Hur är de två mot Draka då (som vi använder)?
8 svar · 2,8k läst
E
el_richard: större trafo, sedan skarva kablarna till en trafo...
5 svar · 12,0k läst
·
ybu
ybu: [citat] Då kan man ta en FKKJ om man promt vill.. MEN det är ändå bättre med N1XV, mycket billigare. Och vill du ha flera kardeler ska den heta N1XV-R.
3 svar · 2,9k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] ;) //Patrik
32 svar · 3,7k läst
M
Maxwells_Demon: [citat] Den utgår inte helt utan ersätts av en ny uppdaterad model. Vad jag kan se så är enda skillnaden att den nya har fått en laserlinjemarkering. Men halva priset är ju inte helt fel! ;-)
19 svar · 24,5k läst
prototypen
prototypen: [citat] Likväl matar du in 63 W i väggen och en liten del kommer ut som ljus. Protte
7 svar · 1,7k läst
E
Eled: Vi har köpt nya strömbrytare och de gamla har vi satt in igen och det funkar nu!!!! Jippie!!!! nu vet vi vart felet ligger. Det var kopplingen till de nya. Vi kan tända släcka från två håll i hallen. Nu till hur vi ska koppla den nya strömbrytaren. I den gamla brytaren satt två svarta i P och blå i S och brun i OVE. På den nya så är det ett kretsschema som du säger och från
8 svar · 2,3k läst
Rrrrr
Rrrrr: De finns det helt säkert. Men du får nog räkna med att de kostar nästan som en komplett armatur. 600-1000kr skulle jag tippa.
1 svar · 832 läst
H
hempularen: Känns som den här tråden börjar driva iväg lite. Jag stänger den nu.
134 svar · 17,2k läst
·
E
evoline: Kopplingslisten, kopplingsklämman, förgreningskontakt och trafon sitter löst en bit från spotten, ovanför gipstaket. Hur ska man kunna lägga det i en dosa eller så?? 6st spottar totalt, 3st per trafo. Tack
20 svar · 1,8k läst
Rrrrr
Rrrrr: Du behöver inte klamra vpröret så noga. Det är ju där som skydd för kabeln, inte för att vara snyggt. Sätt bandklammer runt spirot så slipper du göra hål. En fästpunkt längst ner/mitten/längst upp räcker. Eller du kan skippa den i mitten också.
5 svar · 2,1k läst
tomtebloss
tomtebloss: Var inte den röda PEN då? Lite konstigt iofs då det borde ligga separat nolla och jord ut från centralen. Fast grön och röd är inte så konstiga färger. Gul, grön och svart är väl gamla fasfärger? Vit dessutom. Roligare är väl valet av färger på den nyare kabeln :)
7 svar · 5,6k läst
·
T
texastaz: Ok nu är jag med, trodde från början att det skulle funka fint men vart osäker efter första svaret men att dra ut en fråga om man är osäker är aldrig fel eller?
9 svar · 4,5k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Kontrollera med tillverkaren, står att 2-hastighets varianten skall gå att varvtalsreglera. Men kan inte hitta något inkopplinsschema på deras hemsida www.ventur.se fläkten finns under kanalfläktar.
1 svar · 4,6k läst
H
hempularen: [citat] Men om det är trappomkopplare som du använder så går det ju att koppla dem på 2 olika sätt när du använder dem som "enkla" brytare. Antingen så är de av eller på i sitt viloläge. Just det problem som du ser uppstår om de är kopplade tvärtom. Om jag fattat beskrivningen rätt.
26 svar · 7,0k läst
·
L
larssaman: Tveklöst ett garantijobb. Skulle inte ödsla tid på att leta elmateriel som ska täcka upp för kakelkillens skitjobb.
10 svar · 1,5k läst
prototypen
prototypen: OM man ska använda trefasuttaget till en vedklyv bakom garageväggen så finns ingen anledning att ha belysningen tänd i garaget. Då får veklyven vara ensam på 16 A avsäkringen. Att det sitter 2st 16A säkringar efter varandra är i praktiken heller inget problem, säkringar ska bara lösa ut vid fel på ledningar eller apparater (och överlast men det blir ingen överlast om man tänker
13 svar · 13,0k läst
P
plank5: När kommer den biblioteket? :-)
3 svar · 1,8k läst
Rrrrr
Rrrrr: Klart att man måste ha en sidavbitare i verktygsbältet! jag har en stor rackarns manlig avbitare som är vinklad längst ut. Perfekt då man ska dra ut spik/klammer där man ej kommer åt med hammaren.. samt för att knipsa av skruvar/bultar/märkremsor osv osv.. Skaltången/kabelsaxen mår inte så bra av att knipsa av lite hårdare saker.. och prova nypa av en M5 bult med avbitaren som sitter
45 svar · 25,8k läst
M
MagnuCC: Tack killar! Jo trådarna va ett problem ja inte hade tid med tyvärr så de blev en enklare lösning. De är en AutoCad/Inventor kurs ja går så ja kan börja rita själv "elplanera" och kanske nått i 3D om de behövs, så fritid är de inte :)
4 svar · 1,3k läst
E
el_richard: [citat] låter som att du har 1-fas 20 A nu. Byt till 3-fas, betydligt enklare med val av spis/häll/ugn mm.
7 svar · 1,3k läst
K
knorrsvans: Ja. Det visade sig vara en liten urgammal frys som stod och drog 8 kWh/dygn. Och elpatron var satt på på allra mesta värme och varmvatten. Frys urdargen, elpatron nerdragen. Det är lärorikt att köpa hus ;-) Ja, det är fjärravläsning på elen. Tack igen för alla svar!
9 svar · 3,5k läst
vojma
vojma: 2-dörrars merca är även dyrare än 4-dörrars merca... ;) (i regel i alla fall...)
6 svar · 2,6k läst
joflopp
joflopp: Då får det bli 16A och 2,5 mm². Jag har som sagt inget behov av att nyttja hela kapaciteten men det är väl lika bra att bygga rätt från början. Någon gång längre fram kanske man får för sig att uppgradera abonnemanget till 20 eller 25A. Eventuell bastu kommer att vara vedeldad. ;)
4 svar · 1,7k läst
E
el_richard: [citat] JA, det brukar man göra om man komplettera en bef. central med en JFB som ska skydda en grupp. ex.uttag utomhus på ett kontor. Då befintliga anläggningen inte behöver JFB.
5 svar · 2,4k läst
Tripod
Tripod: Jag har samma funderingar som trådskaparen. Vilken typ av lampa ska man välja? Jag har köpt denna armatur: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136254046 Vilken Ljuskälla ska man välja. Jag kan ju förstås välja halogenspotar och det blir ju fint ljus och så. Men energiåtgång och livslängden på dessa gör att jag sneglar på LED-lampor.....men vilka?
2 svar · 2,8k läst
H
hen_rik79: Håller med att man borde gjort så. Nu råkade det bli så att vi hade näst intill slut på kabel, den första skarven var det sista vi hade +2 dm som vi klippte bort. Så för den andra skarven så fick vi köpa mera. Vi hade ju lika väl kunnat kasta de sista 8 metrarna och köpa en helt ny kabel att dra hela vägen. Men nu vade vi detta sättet, därav min fråga :) Nu ska det nog ordna sig,
33 svar · 6,3k läst
Kopparkullen
Kopparkullen: [citat] Där håller jag med...... Tack för bollplanket!
24 svar · 3,7k läst
it-snubben
it-snubben: [citat] CE? Han ska ju använda den själv, inte sälja den.
11 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.