Imorgon kommer rörmokaren och ska fylla golv värme slangen och köra igång elpannan men elektrikern har inte varit hit och kopplat in strömmen...men kabeln som ska användas till matningen (EKKJ 4*6/6)är indragen i garaget genom slang från baksidan av boningshuset och på baksidan av huset sitter det ett 380v uttag..
Kan man sätta dit vanliga 16amp handske och använda matarkabeln som skarvsladd till elpannan?eller får man inte sätta på en 380v handske och använda kopparflätan som jord?

380 numera 400 Volt.
EKKJ - kopparfläta = koncentrisk ledare, går fint som jord PE. Eller SKA användas som jord rättare sagt, alternativt PEN vid 4-ledare, minst 10 kvadrat.
Vad menar du med skarvsladd, EKKJ är en kabel?

Redigerat:
Antar att det bara är en högst tillfällig lösning till elektrikern kommer? Det funkar, men egentligen ska man inte sätta handske på den typen av kabel, den ska vara fast installerad.

Mikael_L
Du får inte sätta en lös CEE-kontakt (trefashandske) på en FKKJ eller EKKJ.
Den kabeln tål inte att böjas upprepade gånger. Sätter du ett fast, väggmonterat, CEE-don kan du koppla in EKKJ eller FKKJ direkt där. Sen får du använda gummikabel som skarvsladd till pannan.

Glöm inte att max avsäkring till en 16A handske givetvis är 16A.
Och glöm inte att JFB är krav på 16A CEE.

Som en ytterst tillfällig lösning vid vissa fall så ser inte jag något större fel med att koppla en handske (fast nog bättre att koppla ett CEE-don direkt och ha lös) på en matningskabel. Om man gör det ordentligt, vill säga.

En bekant till mig som kopplade en handske på en EKKJ till en byggcentral för tillfällig matning vid gjutning av en betongplatta slarvade en aning med nollan och det slutade med att två arbetslampor gick åt pipsvängen. Så kan det gå.

//Patrik

Redigerat:
Tackar för snabba svar,tanken var att få in ström tillfälligt till pannan, det sitter en kabel på elpannan med en 16amp handske så det blir inget trixande med matarkabeln när jag kopplat ihop handskarna
Tack igen
Peo L

Är det inte minst lika lätt att (tillfälligt) koppla in kabeln i pumpen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.