13 738 läst ·
15 svar
14k läst
15 svar
Inkoppling elcentral
Sida 1 av 2
Medlem
· skåne
· 25 inlägg
Vill dra ut el till en friggebod, kabellängd 25 meter.
Har dragit en 5*6mm2 kabel. Den skall mata 1 st 1000w element 3 st utag 1 st utebelysning15w 1 st taklampa 15w.
Har dragit elen från en elcentral i förådet, med 4 säkringar. 2st 10amp används av förådet,1 till belysning 1 till värme. Jag hade tänkt ta det ett av dom kvarvarande uttagen säkra av det till 16 amp. I friggeboden har jag satt en liten central med 5 st 10 amp automatsäkringar 1 huvudbrytare 1 jordfelsbrytare.
Hade tänkt ansluta 1 av faserna bara. Men huvudbrytaren och jrfb är på 3 faser.
Kan man koppla ett "bleck" så att L1 blir också blir L2 och L3?? Eller skall jag koppla alla trådar på säkringen i förrådet? eller måste jag byta central där och dra alla faser??
Vill ha markkabeln avsäkrad, så därför har jag kopplat den på 1 16 amp säkring i förrådet, men där sitter det ingen jrfb.
Daniel
Har dragit en 5*6mm2 kabel. Den skall mata 1 st 1000w element 3 st utag 1 st utebelysning15w 1 st taklampa 15w.
Har dragit elen från en elcentral i förådet, med 4 säkringar. 2st 10amp används av förådet,1 till belysning 1 till värme. Jag hade tänkt ta det ett av dom kvarvarande uttagen säkra av det till 16 amp. I friggeboden har jag satt en liten central med 5 st 10 amp automatsäkringar 1 huvudbrytare 1 jordfelsbrytare.
Hade tänkt ansluta 1 av faserna bara. Men huvudbrytaren och jrfb är på 3 faser.
Kan man koppla ett "bleck" så att L1 blir också blir L2 och L3?? Eller skall jag koppla alla trådar på säkringen i förrådet? eller måste jag byta central där och dra alla faser??
Vill ha markkabeln avsäkrad, så därför har jag kopplat den på 1 16 amp säkring i förrådet, men där sitter det ingen jrfb.
Daniel
Medlem
· skåne
· 25 inlägg
det sitter alltså en central, med totalt 4 säkringsplatser i förrådet. 2 St av dom användes av förådet, resterande 2 är tomma.
Kabeln går från cenralen i friggeboden till centralen i förrådet. Tanken var att ansluta den nya centralen till den som finns i förrådet på en av dom tomma platserna, och säkra av den med en 16 amp säkring där.
Kabeln går från cenralen i friggeboden till centralen i förrådet. Tanken var att ansluta den nya centralen till den som finns i förrådet på en av dom tomma platserna, och säkra av den med en 16 amp säkring där.
Verkar opraktiskt att bara koppla in den på en säkring när du ändå har en femledare. Om du har samma kabelarea in i centralen i garaget kan du ju koppla in den på den centralens huvudbrytares inkommande sida (huvudsäkringarna skyddar ju kabeln ändå).
Om du nu ska ha den på bara en fas så byglar du ingenting på huvudbrytaren eller jfb:n utan du kopplar bara in alla dvärgbrytare på den enda fas som kommer från jordfelsbrytaren.
Om du nu ska ha den på bara en fas så byglar du ingenting på huvudbrytaren eller jfb:n utan du kopplar bara in alla dvärgbrytare på den enda fas som kommer från jordfelsbrytaren.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Har du under 25A huvudsäkring kan du ju lägga matningen till friggeboden direkt på huvudsäkringarna.
Varför vill du bara nyttja en av faserna?
Varför vill du bara nyttja en av faserna?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Varför avsäkra kabeln? Du torde inte ha högre huvudsäkring än 25A och ligger det en 5x6 där finns det ingen anledning att inte löpa linan ut och dra trefas till friggeboden. Det finns en hake och det är utlösningsvillkoret.
OM du nu envisas med enfas så använd 1 pol i HB och två anslutningar på JFB men ta rätt så testknappen fungerar, kan vara olika om de ska använda nollan och L1 eller L3. Fördelningsskena till automaterna finns enfasskena också (billigare).
Protte
OM du nu envisas med enfas så använd 1 pol i HB och två anslutningar på JFB men ta rätt så testknappen fungerar, kan vara olika om de ska använda nollan och L1 eller L3. Fördelningsskena till automaterna finns enfasskena också (billigare).
Protte
Medlem
· skåne
· 25 inlägg
från huvudbrytaren går det 3 st kablar till jfb som redan är kopplade.
Jag har bara anslutit L1, så L2 och L3 är fortfarande tomt. Men är anslutna på jfr.
Borde jfr fungera nu, eller måste alla 3 faserna vara anslutna?? slår man till spänningen så blir det kräm i den brytare som är ansluten på L1 men testknappen på jfb fungerar inte??
Ser ut att vara 6mm2 kablar som inkommande på centralen, är det ingen mening med att säkra av den på en 16 amp säkring då?? Sätter man isf ihopa trådarna i huvudbrytaren ("2+2+2)? Innan eller efter brytaren??
Jag har bara anslutit L1, så L2 och L3 är fortfarande tomt. Men är anslutna på jfr.
Borde jfr fungera nu, eller måste alla 3 faserna vara anslutna?? slår man till spänningen så blir det kräm i den brytare som är ansluten på L1 men testknappen på jfb fungerar inte??
Ser ut att vara 6mm2 kablar som inkommande på centralen, är det ingen mening med att säkra av den på en 16 amp säkring då?? Sätter man isf ihopa trådarna i huvudbrytaren ("2+2+2)? Innan eller efter brytaren??
Medlem
· skåne
· 25 inlägg
kanske lika bra att ansluta alla faserna ändå..... tänkte bara att det var lite enklare att koppla med bara en fas.....tänkte från början bara dra en 3+1 ledare 2.5mm2 sen slutade det med en 5*6mm2 kabel ialla fall.... var därför jag tänkt 1 fas 16 amp.... har 25 amp huvudsäkring så kan ju lika gärna ansluta alla 3 faserna då....
Men, varför funkar inte testknappen på jordfelsbrytaren med bara 1 fas inkopplad?? får ju ström till den ena säkringen..... Har dock inte kortslutit uttaget, så vet ju inte om den skulle löst då..... Tyckte det var konstigt att den inte funkade med 1 fas ansluten, men kanske är normalt??
Men, varför funkar inte testknappen på jordfelsbrytaren med bara 1 fas inkopplad?? får ju ström till den ena säkringen..... Har dock inte kortslutit uttaget, så vet ju inte om den skulle löst då..... Tyckte det var konstigt att den inte funkade med 1 fas ansluten, men kanske är normalt??
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 916 inlägg
Förklara bättre. Vilken central pratar du om nu - den nya i friggeboden?daniel_nilsson69@hotmail skrev:
Kretsschemat på JFBn anger hur den skall kopplas för att testknappen ska fungera. En 4-polig JFB fungerar bra även om bara en fas används genom den.daniel_nilsson69@hotmail skrev:
Alternativt är det nåt generalfel i inkopplingen av JFBn - har du dubbelkollat allt? T.ex att jord och noll inte är ihopkopplade efter JFB?
Lämpligen före eftersom du har en huvudbrytare i friggeboden.daniel_nilsson69@hotmail skrev:
Redigerat:
Medlem
· skåne
· 25 inlägg
Ja den nya centralen i friggeboden
Japp nolla och jord är skilda åt. allt var färdigkopplat i centralen, har bara anslutit nollan i jordfelsbrytaren på den ända tomma platsen, jorden på jordplinten och 1 fas i huvudbrytaren på L1. L2 och L3 är redan kopplade till Jordfelsbrytaren.
Utlösningsvillkoret borde inte vara något problem eftersom det blir en huvudledning om han ansluter den direkt på huvudsäkringarna (och alltså inte innefattas av kravet på frånkoppling inom 0,4 sekunder utan det räcker med frånkoppling inom 5 sekunder)
centralen i förrådet, var matas den från? är den avsäkrad i ytterligare en central eller kommer den matningen direkt från mätaren?
kolla så du har 3 fas i centralen i förrådet, låter som en enfascentral om den bara har 4 säkringar.
men lägg din 5G6 kabel parallelt med förrådets central, alltså lägg ihop inkommande till förråd och utgående till friggebod direkt på huvudbrytaren.
blå och gulgrön lägger du på noll resp jordskenan.
kolla så du har 3 fas i centralen i förrådet, låter som en enfascentral om den bara har 4 säkringar.
men lägg din 5G6 kabel parallelt med förrådets central, alltså lägg ihop inkommande till förråd och utgående till friggebod direkt på huvudbrytaren.
blå och gulgrön lägger du på noll resp jordskenan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 916 inlägg
Så vad är felet? Testknappen ska fungera. Har du köpt en färdigbestyckad elcentral med huvudbrytare, JFB och ett par dvärgar? I så fall borde den rimligaste förklaringen vara att testknappen inte får nån ström.