15 292 läst ·
23 svar
15k läst
23 svar
Fungerar JFB vid avbrott på inkommande PEN?
I stand corrected.
Om man får ett avbrott på PEN så lämnas nollan och jorden flytande i anläggningen, och dess potential beror på impedansen på de laster som är inkopplade mellan N och dom olika faserna. Då har man sannolikt en situation där alla skyddsjordade föremål har en spänning gentemot sann jord, vilket givetvis innebär en fara. Dessutom kan man på en fas få en högre spänning än 230V mot nollan vilket gör att utrustning går sönder.
Om man får ett avbrott på PEN så lämnas nollan och jorden flytande i anläggningen, och dess potential beror på impedansen på de laster som är inkopplade mellan N och dom olika faserna. Då har man sannolikt en situation där alla skyddsjordade föremål har en spänning gentemot sann jord, vilket givetvis innebär en fara. Dessutom kan man på en fas få en högre spänning än 230V mot nollan vilket gör att utrustning går sönder.
tycker absolut du ska fixa ett eget jordtag, då det också verkar vara enbart enfas så får du ju inte effekten av flytande nolla som slår sönder lampor osv, allt kommer att slockna ifall PEN går av i enfasssystem, men det förrädiska är att samtidigt som det slocknar så blir allt jordat spänningsförande, för att strömmen går genom samtliga förbrukare tillbaka till PEN som är klippt, då går du och famlar i mörkret fram till ytterdörren och kanske tar i nåt jordat..manose skrev:Tack för förklaringarna. Hade inte tänkt på att strömmen genom kroppen i detta fall inte är med i summeringen i JFB som mulpac skriver.
Detta gäller ett hus i Ukraina och jag tycker inte servisen ser så betryggande ut.
Finns det något problem med att ha ett eget jordtag?
Huset är byggt på utfylld våtmark. Tror inte det ska vara några problem att få bra kontakt med jord. Men vad händer om avbrottet sker innan förgreningen till grannarna? Då kommer väl hela kvarterets förbrukning gå genom mitt jordtag.
nu är jag inte säker på vilket sorts elsystem Ukraina har, troligtvis är det samma som här, dvs TN-C fram till centralen (i ukraina är det nog även TNC ända fram till vägguttagen)
men har dom ett IT-system där nollan inte är direktjordad så har du antagligen redan eget jordtag, och nollan ska då vara enbart en nolla, ej förbunden med jord, och går den av får det bara följden att du får flytande nolla, (i ett trefassystem) inte strömförande höljen.
är det ett IT-system som det i norge så finns det inte ens någon nolla, där har de 3 faser och PE. det är 230volt mellan 2 faser och därmed är vägguttagen kopplade mellan faserna, deras system är det säkraste på så vis att du inte kan råka ut för de farliga följderna av PEN-brott, dock har dom ibland en undermålig jordning då varje hus måste stå med egen jord.
Ukraina, i alla fall de installationer jag sett, har nog TN-C. Inget lokalt jordtag finns. Spänningen mellan verklig jord och inkommande PEN (eller om det nu är nolla) är normalt noll eller någon enstaka volt.electrocuted skrev:nu är jag inte säker på vilket sorts elsystem Ukraina har, troligtvis är det samma som här, dvs TN-C fram till centralen (i ukraina är det nog även TNC ända fram till vägguttagen)
men har dom ett IT-system där nollan inte är direktjordad så har du antagligen redan eget jordtag, och nollan ska då vara enbart en nolla, ej förbunden med jord, och går den av får det bara följden att du får flytande nolla, (i ett trefassystem) inte strömförande höljen.
Om det inte skulle vara TN-C och jag har kopplat jord och JFB som om det vore det vad kan det innebära för problem?
OT: Den tredje ledaren i bilderna ovan är fas till gatubelysningen.
OT2: Det är inte mitt badrum ovan. Har inte påbörjat badrumsprojektet ännu. Har lite problem att hitta något vettigt tätskiktssystem.
Fel tänkt av mig.mulpac skrev:
Det är ju inte via fas- eller nolledaren som strömmen går till apparathöljena, utan via (den "upphöjda") skyddsjorden.
Skäms på mig....!
Apropå eget jordtag, hur gör man det på bästa sätt? Jag vill installera jordfelsbrytare men har ingen jord via servisen. Jag antar att man hade kunnat lösa detta via nätägaren, att få en ny servis, fast kanske billigare och lika bra att lösa det själv?
Hade ett nolledarbrott på luftledningen till vårt fritidshus för ett par år sedan. Nätbolaget hann reparera innan felet kom till vår kännedom men all* elektronik, från enkla detaljer som småtrafos för halogenlampor till mer avancerade prylar, gick mycket riktigt sönder. Jordfelsbrytaren hade inte löst ut - det fanns ju inget läckage till jord att detektera.
Eftersom ingen befann sig på fastigheten slapp vi konstatera vad som kunnat hända i fråga om personskador. Däremot lärde vi oss ett oförutsett riskscenario: till detaljerna som strök med hörde styrcentralen för elvärmen (komfortel). Det stängde i sin tur av värmen och det här var givetvis under en köldknäpp vintertid. Allt i lös vätskeväg fryste och det var ren tur att inga tyngre VVS-installationer hann brista. Eftersom bara några få (just då tomma) fastigheter drabbades fick vi heller ingen varning av grannarna.
Nätbolaget hörde till råga på allt inte av sig när felet upptäckts. Däremot erkände man i efterhand att det inträffat och tog försäkringens självrisk. Försäkringsbolaget löste allt övrigt med oss, för en gångs skull på exemplariskt vis, och skulle föga förvånande gå vidare mot nätbolaget. Jag vet dock inte hur det slutade.
* Inte riktigt all: två Ctek-laddare stående på underhåll mot olika fordon klarade sig faktiskt...
Eftersom ingen befann sig på fastigheten slapp vi konstatera vad som kunnat hända i fråga om personskador. Däremot lärde vi oss ett oförutsett riskscenario: till detaljerna som strök med hörde styrcentralen för elvärmen (komfortel). Det stängde i sin tur av värmen och det här var givetvis under en köldknäpp vintertid. Allt i lös vätskeväg fryste och det var ren tur att inga tyngre VVS-installationer hann brista. Eftersom bara några få (just då tomma) fastigheter drabbades fick vi heller ingen varning av grannarna.
Nätbolaget hörde till råga på allt inte av sig när felet upptäckts. Däremot erkände man i efterhand att det inträffat och tog försäkringens självrisk. Försäkringsbolaget löste allt övrigt med oss, för en gångs skull på exemplariskt vis, och skulle föga förvånande gå vidare mot nätbolaget. Jag vet dock inte hur det slutade.
* Inte riktigt all: två Ctek-laddare stående på underhåll mot olika fordon klarade sig faktiskt...
Klicka här för att svara