Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Hej!
Jag har ett mycket konstigt problem. En elektriker anslöt nyligen min bastu men när jag använder den börjar efter ca 30-40 minuter ett missljud höras från elcentralen. Det verkar som om ljudet kommer från en svart kopplingsbox som sitter under centralen. Ljudet verkar komma sig av att lådan vibrerar.
Inga proppar går men missljudet gör mig orolig.
Vet någon vad den svarta lådan är för något?
Bör jag oroa mig för detta problem eller är det "ingen fara" så länge inga proppar går??
Jag har ett mycket konstigt problem. En elektriker anslöt nyligen min bastu men när jag använder den börjar efter ca 30-40 minuter ett missljud höras från elcentralen. Det verkar som om ljudet kommer från en svart kopplingsbox som sitter under centralen. Ljudet verkar komma sig av att lådan vibrerar.
Inga proppar går men missljudet gör mig orolig.
Vet någon vad den svarta lådan är för något?
Bör jag oroa mig för detta problem eller är det "ingen fara" så länge inga proppar går??
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det är en kontaktor. Dags att byta.
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Bastun har trefas in och en separat styrpanel som sitter utanför (vilken bara ansluts till aggregatet med svagströmsledningar (typ 12v) så jag antar att den har sin egen inbyggda elstyrning. Det är i vart fall ingen kabel som går tillbaka från bastun till elcentralen...
Finns det någon anledning att ansluta en modärn Tylöbastu via en kontaktor?
Den "svarta lådan" är av bakelit och har suttit under centralen långt innan jag kopplade in bastun - det var dock redan "förberett" för en bastu så det kan ju tänkas att förre ägaren trott att en kontaktor behövdes för detta?
Finns det någon anledning att ansluta en modärn Tylöbastu via en kontaktor?
Den "svarta lådan" är av bakelit och har suttit under centralen långt innan jag kopplade in bastun - det var dock redan "förberett" för en bastu så det kan ju tänkas att förre ägaren trott att en kontaktor behövdes för detta?
Ser inga ledningar som har ansluts på kontaktorn. Svårt att se på bilden i och för sig. Bara en massa röda som anslutits under samma skruv. Brukar låta en hel del när de där drar. Låter det från lådan när du startar bastun eller när bastun stänger av?
Verkar lite dumt att gå igenom kontaktorn om den inte behövs. Elektrikern kanske kopplade förbi den?
Dessutom så finns det brumfria kontaktorer. Om nu kontaktorn är till för bastun. Du har inget annat där nere som kräver tre faser?
Verkar lite dumt att gå igenom kontaktorn om den inte behövs. Elektrikern kanske kopplade förbi den?
Dessutom så finns det brumfria kontaktorer. Om nu kontaktorn är till för bastun. Du har inget annat där nere som kräver tre faser?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Men kontakorn är ju ansluten med röda jordtrådar, dte kan inte vara nggt som är gjort nyligen.
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Jag var inte med när elkillen kopplade in bastun så det är möjligt att han "mixtrade" med kontaktorn utan att ändra på de röda trådarna eller så var det som sagt redan anslutet sedan tidigare??
Om kontaktorn "kopplats förbi" borde den väll inte låta när jag kör bastun?
Ljudet börjar när bastun gått en stund (typ nr den börjat bli varm). Jag har faktiskt också någon enstaka gång råkat ut för att strömmen brutits till bastun utan att någon propp gått - vet inte om det är något "skydd" i bastuaggregatet eller om det är "kontaktorn" som av någon anledning brutit? När detta händer låter det "som fan" om kontaktorn och så bryts strömmen. Om jag då försöker slå på bastun igen så hörs ljudet från kontaktorn och sedan bryts det igen...
Om kontaktorn "kopplats förbi" borde den väll inte låta när jag kör bastun?
Ljudet börjar när bastun gått en stund (typ nr den börjat bli varm). Jag har faktiskt också någon enstaka gång råkat ut för att strömmen brutits till bastun utan att någon propp gått - vet inte om det är något "skydd" i bastuaggregatet eller om det är "kontaktorn" som av någon anledning brutit? När detta händer låter det "som fan" om kontaktorn och så bryts strömmen. Om jag då försöker slå på bastun igen så hörs ljudet från kontaktorn och sedan bryts det igen...
Redigerat:
Är det direktverkande el i huset?
Jag kan tänka mig att kontaktorn styr värmen isåfall, via en central termostat nånstans i huset.
Elektrikern har väl inte tjuvat el till bastun från elementslingan utan att tänka på kontaktorn med termostat? Det låter osannolikt som tusan men skulle förklara det oväntade frånslaget av bastun, samt oväsendet i kontaktorn som knappast är dimensionerad för att bryta all denna last.
Jag kan tänka mig att kontaktorn styr värmen isåfall, via en central termostat nånstans i huset.
Elektrikern har väl inte tjuvat el till bastun från elementslingan utan att tänka på kontaktorn med termostat? Det låter osannolikt som tusan men skulle förklara det oväntade frånslaget av bastun, samt oväsendet i kontaktorn som knappast är dimensionerad för att bryta all denna last.
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Jag har jordvärmepump som kopplades in för över två år sedan. Jag tror inte den har något med kontaktorn att göra dock eftersom det BARA är när jag kör bastun som ljudet uppstår. Ljudet dyker för övrigt upp vare sig det är sommar eller vinter (på sommaren är ju pumpen i stort sett avslagen).
Jag får nog se till att ta hit elkillen igen så han får kolla hur han dragit det hela...
Min far som var här när bastun instalerades hade för sig att elkillen påstått att kontaktorn inte användes men om det stämde borde den ju inte låta när bastun är på så det är något som inte stämmer här...
Jag får nog se till att ta hit elkillen igen så han får kolla hur han dragit det hela...
Min far som var här när bastun instalerades hade för sig att elkillen påstått att kontaktorn inte användes men om det stämde borde den ju inte låta när bastun är på så det är något som inte stämmer här...
Om vi leker med tanken en stund, att kontaktorn faktiskt används för bastun. Eftersom bastun går och blir varm så borde kontaktorn vara dragen redan om ström ska komma fram. Sen när den låter som ett dunk så borde den slå ifrån i sådana fall (finns bara till och från) och strömmen borde slå av. Vilket den inte gör eftersom du fortfarande värmer bastun. Hade det varit tvärt om; att kontaktorn inte varit dragen, hade du ju inte haft någon ström fram från början.Amatörsnickaren skrev:Ljudet börjar när bastun gått en stund (typ nr den börjat bli varm). Jag har faktiskt också någon enstaka gång råkat ut för att strömmen brutits till bastun utan att någon propp gått - vet inte om det är något "skydd" i bastuaggregatet eller om det är "kontaktorn" som av någon anledning brutit? När detta händer låter det "som fan" om kontaktorn och så bryts strömmen. Om jag då försöker slå på bastun igen så hörs ljudet från kontaktorn och sedan bryts det igen...
Att strömmen gått förut borde ju vara överhettningskydd i det nya bastuaggregatet. Hur fick ni strömmen tillbaka då?
Eftersom ni har jordvärmepump och ny bastu så kanske det är så att kontaktorn inte använts längre. Att det faktiskt sitter en termostat någonstans som sköter kontaktorn (i huset eller i bastun). Hade ni direktverkande el förut? Alltså elradiatorer runt om i huset? För det verkar ju på bilden som om kontaktorn sköter den ena utbyggda centralen.
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
När jag köpte huset var det vattenburen oljevärme så någon elvärme har aldrig funnits.
Det går nog inte att säga mer om detta utan att veta hur det är kopplat så jag får nog helt enkelt ta hem elektrikern igen...
Nu vet jag i alla fall lite mer än tidigare - tack alla för informationen!
Det går nog inte att säga mer om detta utan att veta hur det är kopplat så jag får nog helt enkelt ta hem elektrikern igen...
Nu vet jag i alla fall lite mer än tidigare - tack alla för informationen!
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Något är det iallafall som gör att kontaktorn drar när du slår på bastun. Dock behöver ju inte kontaktorn mata på till något, det ser ju inte ut som att något är anslutet. Bara det att spolen får spänning.