Har analyserat. Kopplingen är gjord så för att medge enkel såväl tvåfas som trefas.
L1,L2 och L3 kopplas till P1, P2 och P3 (element). N1 (kall sida av P1 och P2) och N2 (kall sida av P3).

Trefas: P1 och P2 matas med 400V från L1-L2, P3 matas från L2 och L3.

Tvåfas: P1, P2 och P3 matas med 400 V från L1-L2.

Beträffande kabeln så har jag en helt identisk sådan i min garderob. Var senaste spis minus ett.

Patrik_Hed skrev:
Nej, självklart är det inte det, men man kan ju ändå försöka följa föreskrifterna. :)

//Patrik
Det är väl bara så att när den spisen gjordes så tillät förskrifterna blå som fas.

Protte

prototypen skrev:
Det är väl bara så att när den spisen gjordes så tillät förskrifterna blå som fas.

Protte
Ja, självklart! Men om du läser mitt först inlägg så skriver jag just det, men att det inte är "tillåtet" med de nya reglerna. Det är vad jag sagt.

//Patrik

Hmm, kom just på att "104 frågor o svar" ligger oläst under huvudkudden!
Fråga 57 svarar att blå ledare kan användas som fasledare i trefasledningar som saknar neutralledare. Nu borde väl den frågan vara utredd. (Dock fortfarande olämpligt med blå fasledare.)

Bo Sillberg: vad är det för datum på den boken? Enligt nya reglerna så är det inte tillåtet.
Fasledare ska märkas efter hela sin längd med färgerna brun, svart eller grå.

mrfrenzy skrev:
Bo Sillberg: vad är det för datum på den boken? Enligt nya reglerna så är det inte tillåtet.
Boken är skriven för de nya reglerna.. frågor och svar på de nya installationsreglerna

Jahopp, då har man lärt sig något nytt då. Då är det fortfarande tillåtet med blå fas.

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.