Hej,
Är det ok, att använda lampsladd och koppla in den till transformatorer???
Har 4st spottar och 2st trafo som kopplas ihop med wago, och därifrån med lampsladd till lamputtag.
Tacksam för snabb svar
Är det ok, att använda lampsladd och koppla in den till transformatorer???
Har 4st spottar och 2st trafo som kopplas ihop med wago, och därifrån med lampsladd till lamputtag.
Tacksam för snabb svar
Jag menar:
Jag har 4st spottar på 20w, men eftersom trafo round bara klarar av max 70w så använder jag 2st sånna trafos istället.
Så de två transformatorerna ska alltså kopplas ihop med varandra.
Hur menar du, skulle du kunna förklara och underlätta mig?
Tack så mycket
Jag har 4st spottar på 20w, men eftersom trafo round bara klarar av max 70w så använder jag 2st sånna trafos istället.
Så de två transformatorerna ska alltså kopplas ihop med varandra.
Hur menar du, skulle du kunna förklara och underlätta mig?
Tack så mycket
Mig veterligen inte godkänt eftersom stickproppen inte är godkänd för flera sladdar.
Varför inte sätta ett dubbelt uttag?
/Kent
Varför inte sätta ett dubbelt uttag?
/Kent
Är det Klass II trafos så är det ju rätt enkelt att sätta dit en sån här:
http://www.kjell.com/?item=37482&path=304000000,325000000,333000000
(finns ju på fler ställen än hos Kjell, Clas O verkade dock inte ha dem i singelpack utan bara 2-pack)
Det går såklart att sätta även förgrening för jordade kontakter, men jag vet inte om det kanske är utrymmesbrist som ligger bakom urpsrungsfrågan?
http://www.kjell.com/?item=37482&path=304000000,325000000,333000000
(finns ju på fler ställen än hos Kjell, Clas O verkade dock inte ha dem i singelpack utan bara 2-pack)
Det går såklart att sätta även förgrening för jordade kontakter, men jag vet inte om det kanske är utrymmesbrist som ligger bakom urpsrungsfrågan?
Lampsladd med lamppropp är det jag tänkte använda.
Vilken klass det är på trafon vet jag inte, detta är det:
http://www.elbutik.se/product.html/belysningstransformator-116v-rund?category_id=1015
Jag har bara en lamputtag uppe på väggen, så hur ska jag göra för att koppla in dessa spottar?
Vilken klass det är på trafon vet jag inte, detta är det:
http://www.elbutik.se/product.html/belysningstransformator-116v-rund?category_id=1015
Jag har bara en lamputtag uppe på väggen, så hur ska jag göra för att koppla in dessa spottar?
Hittar ingen länk, men det är som en liten fyrkantig låda, fast den är spetsig i ena änden så att man kan ta ut två trådar i 45 graders vinkel.
Tänk på att dina transformatorer måste ha dragavlastning för att du ska få ha dom med lampsladd också.
Edit: bara för det hittade jag en bild nu.

Notera att installationen på bilden inte är tillåten någonstans, men det är en sån grendosa jag menar.
Tänk på att dina transformatorer måste ha dragavlastning för att du ska få ha dom med lampsladd också.
Edit: bara för det hittade jag en bild nu.

Notera att installationen på bilden inte är tillåten någonstans, men det är en sån grendosa jag menar.
Nu hängar jag inte med, vart ska den grendosan in nånstans?
Vilket klass eller om trafon har dragavlastning vet jag inte, det är denna trafo:
http://www.elbutik.se/product.html/belysningstransformator-116v-rund?category_id=1015
Vilket klass eller om trafon har dragavlastning vet jag inte, det är denna trafo:
http://www.elbutik.se/product.html/belysningstransformator-116v-rund?category_id=1015
Redigerat:
Från förgreningskontakten till trafon är det förkopplade kablar redan, så de kopplas jag ihop med sockerbit.
Sen från den andra ändan av trafon så är det också förkopplade kablar (230v), och det är där jag behöver hjälp med.
Hur kommer jag vidare därifrån till en lamputtag??
Sen från den andra ändan av trafon så är det också förkopplade kablar (230v), och det är där jag behöver hjälp med.
Hur kommer jag vidare därifrån till en lamputtag??
Alltså, du tar in en lampkabel i den platta änden av dosan och skruvar fast blå respektive brun på varsin skruvplint inne i dosan och drar fast dragavlastningen.
I andra änden på den kabeln sätter du lamputtaget.
Sen sätter du en lampkabel ut från respektive "hörn" på den spetsiga änden och skruvar fast dom i skruvplintarna. Andra änden på dom sätter du i trafon.
Alltså, sockerbit är okej på lågspänningssidan, wagos är INTE okej på "högspänningssidan" på en lampkabel, dom använder man i kopplingsdosor på/i väggen för fasta installationer.
Dina trafos har ju pågjutna kablar ser det ut som, så dom lär ju vara dragavlastade redan.
edit: tippade omkull bilden för att klara byggahus storlekskrav.
I andra änden på den kabeln sätter du lamputtaget.
Sen sätter du en lampkabel ut från respektive "hörn" på den spetsiga änden och skruvar fast dom i skruvplintarna. Andra änden på dom sätter du i trafon.
Alltså, sockerbit är okej på lågspänningssidan, wagos är INTE okej på "högspänningssidan" på en lampkabel, dom använder man i kopplingsdosor på/i väggen för fasta installationer.
Dina trafos har ju pågjutna kablar ser det ut som, så dom lär ju vara dragavlastade redan.
edit: tippade omkull bilden för att klara byggahus storlekskrav.
Redigerat av moderator:

