En praktiskt fråga.

Skall sänka taket med 45mm trä reglar för att sätta in spottar. HideALite utan kopp, men med fast kabel.

Måste bara fråga hur man skall lösa det här med att dra kabel till nästa spott när man sätter gipsen. jag menar att det är ju begränsad åtkomst i själva "regelutrymmet" (mellan gammalt tak och ny gips).

Även om ni inte kör koppar, lägger ni vp rör mellan de planerade hålen för att senare leta upp dem innaför taket för att komma över till nästa spot?

Kanske krånglit skrivet, men jag hoppas någon förstår.

Jag gjorde så här nyligen:

Mät EXAKT vart du ska ha dina spottar.

Regla taket, råkar spottarna hamna i vägen, så kapa regeln en bit.

Dra VP-rör från ena spott till den andra, måste du gå igenom reglar, så borra ett hål igenom reglarna.

Gipsa taket.

Borra hålen, där dina spottar ska vara, så ska du kunna se och peta ut vp-rören, om du mätt rätt osv.

Flexslang funkar oxå bra.

Det är ju det där att mäta exakt... ;) Jag har tydligen haft ett fel på min tumstock under sista tiden...

Kan tänka mig att flexslang kan vara lite bättre då den är lättare att kapa i lite trängre utrymmen, och på så sätt så kan man lägga in lite exta slang så att den blir lättare att pilla fram.

Ett tips när du använder flexslang är att alltid använda 20mm som minsta. Egentligen samma med vanliga VP. 20mm gör livet så mycket enklare ifall man ändrar sig någon gång och vill utnyttja rören för fler kablar.

Flexslangar kan vara tjuriga, läg gärna i en dragtråd innan du förseglar taket fullständigt.

Sorry, jag menade flexslang, då man kan pilla ut de från hålet.

evoline skrev:
Sorry, jag menade flexslang, då man kan pilla ut de från hålet.
Precis det är bara åh ta till lite.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.