6 452 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Badrumsfläkt, På/AV automatik?
Medlem
· Kronobergs län
· 67 inlägg
Har installerat en badrumsfläkt som styrs via lysknappen + fuktsensor. Är även utrustad med timer 2-30 minuter efter påslag (lysknapp eller fuktsensor).
Fläkten är kopplad från armaturen (fas, nolla och tändtråd).
Nu till frågan, skulle man på nått sätt kunna få fläkten att starta en gång/timma under dygnet. Eftersom fläkten startar när lyset tänds och kan gå 30 minuter via fläktens inbyggda timer så skulle jag vilja att lyset tänds och släcks direkt efter en gång/timma.
Har funderat på ett kopplingsur typ det från clasohlson, dock lite snålt med info. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136185595
Problemet är att lampan ska givetvis gå att tända/släcka när man ska använda badrummet, samt att fläkten även då ska starta.
En helt vanlig timer hade egentligen fungerat, där han man automatisk på/av + att det brukar finnas en knapp på timern där man har "på". Men strömbrytaren har bara tändtråden i väggen, fasen kommer uppe i taket/armaturen.
Krånglig människa tänker nog de flesta, men eftersom luften blir så pass mycket bättre skulle jag vilja ha det på detta sättet. Ett alternativ är att brygga tändtråden i fläkten och få kontinuerlig gång (drar ju bara 14W) men det känns inte lika roligt!!!
Fläkten är kopplad från armaturen (fas, nolla och tändtråd).
Nu till frågan, skulle man på nått sätt kunna få fläkten att starta en gång/timma under dygnet. Eftersom fläkten startar när lyset tänds och kan gå 30 minuter via fläktens inbyggda timer så skulle jag vilja att lyset tänds och släcks direkt efter en gång/timma.
Har funderat på ett kopplingsur typ det från clasohlson, dock lite snålt med info. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136185595
Problemet är att lampan ska givetvis gå att tända/släcka när man ska använda badrummet, samt att fläkten även då ska starta.
En helt vanlig timer hade egentligen fungerat, där han man automatisk på/av + att det brukar finnas en knapp på timern där man har "på". Men strömbrytaren har bara tändtråden i väggen, fasen kommer uppe i taket/armaturen.
Krånglig människa tänker nog de flesta, men eftersom luften blir så pass mycket bättre skulle jag vilja ha det på detta sättet. Ett alternativ är att brygga tändtråden i fläkten och få kontinuerlig gång (drar ju bara 14W) men det känns inte lika roligt!!!
Produkter som diskuteras: "Badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Behöver du ha den kopplad till armaturen?
Om du istället för lampan kopplar den till en timer som startar med det intervall du vill? Räcker inte det? Då går den med jämna mellanrum och om det blir fuktigt. Behövs det verkligen att den startar när någon tänder lyset också då?
Om du istället för lampan kopplar den till en timer som startar med det intervall du vill? Räcker inte det? Då går den med jämna mellanrum och om det blir fuktigt. Behövs det verkligen att den startar när någon tänder lyset också då?
Medlem
· Kronobergs län
· 67 inlägg
Nä visst skulle det funka på det sättet, tänkte bara om det fanns nån lösning. För det är så jag vill att det ska fungera. Men visst går det inte lösa så får man tänka om.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 914 inlägg
Eller byt fläkt. Installerade nyligen en PAX-fläkt hos grannen som har vädringsautomatik (fläkten alltså). Den kunde programmeras att gå en stund t.ex var 12:e timme. En dator fanns det i den som ibland kunde behöva bootas om stod det i manualen! Jag kan notera modelbeteckningen nästa gång jag är där vid intresse.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Kronobergs län
· 67 inlägg
Tror bara jag byglar tändtråden så får den gå för jämnan utan inverkan av lysknappen. Senare kanske jag byter upp mig till en annan fläkt (la en heldag på installation av denna fläkten...) Det är en myson från Jula på 14W så den elförbrukningen kan jag leva med så länge.
Förmodligen domineras energiförbrukningen när fläkten går av den rumstempererade luft som du forserar ut. Sannolikt är den betydligt högre än 14W (förutsatt att du även har insläpp av luft till rummet) men kanske ändå acceptabel. Har någon gång sett vad en bra köksfläkt på full fart "drar" och det var faktiskt en signifikant energislukare trots att motorns effekt är försumbar i sammanhanget.
Pen
Pen
Ett bra tips när det gäller fläktstyrning.
Jag monterade en termostat på kopparröret för som går till badrummet.
( med relä utgång som klara 230 V 10A )
När någon i familjen duschar och röret blir varmare än 40 grader går fläkten igång (brukar ta mindre mindre än 1 minut )
när man stänger av vattnet går fläkten ca 10 minuter på " eftervärmen "
Funkar jättebra
Anders
Jag monterade en termostat på kopparröret för som går till badrummet.
( med relä utgång som klara 230 V 10A )
När någon i familjen duschar och röret blir varmare än 40 grader går fläkten igång (brukar ta mindre mindre än 1 minut )
när man stänger av vattnet går fläkten ca 10 minuter på " eftervärmen "
Funkar jättebra
Anders
Räknade på PAX90 av nyfikenhet. Fläkten själv drar 18W och suger ut ca 70 kubikmeter luft i timmen nominellt. Om jag nu räknat alla konstanter rätt (har inte dubbelkollat) så skulle det bli ungfär 500W som går åt för att värma upp motsvarande mängd kall luft som ska in någon annan väg vid 20 graders temperaturskillnad inne-ute. En riktigt kall vinterdag skulle det alltså bli ända upp till 1000W som den lilla fläkten orsakar.
Exakt! Stäng av ALL ventilation i huset och öppna aldrig ytterdörrar/fönster. Då blir uppvärmningskostnaden mycket mindre..Pen skrev:Räknade på PAX90 av nyfikenhet. Fläkten själv drar 18W och suger ut ca 70 kubikmeter luft i timmen nominellt. Om jag nu räknat alla konstanter rätt (har inte dubbelkollat) så skulle det bli ungfär 500W som går åt för att värma upp motsvarande mängd kall luft som ska in någon annan väg vid 20 graders temperaturskillnad inne-ute. En riktigt kall vinterdag skulle det alltså bli ända upp till 1000W som den lilla fläkten orsakar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden