F
Floppman: Inga problem med så bra info...
31 svar · 12,9k läst
·
prototypen
prototypen: I databladet står det Praktiskt tycker många men någonstans måste det komma lite ström som driver rörelsevakten och det kommer GENOM glödlampan. Denna vakten är egentligen inte gjord för lågenergilampor med det kan fungera ändå. Varför glödde då lampan jo det är den där lilla strömmen som behövs för att elektroniken ska fungera. Du kan gott fortsätta med en 15 W glödlampa
2 svar · 974 läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Du kan inte överväga spottar på 20W då? De behöver ju betydligt mindre utrymme
9 svar · 1,3k läst
·
L
Linisen_01: Svårt att säga, spotten skall dessutom sitta ovanpå en takbjälke och riktas uppåt. Så ca 2 meter från badkaret. Hur är det med lampa ovanför spegeln. Måste den vara speciell för badrum?
4 svar · 1,6k läst
E
el_richard: vad har du för last (vilken typ av belysning, trafo, glödlampa, lågenergi) ?
11 svar · 1,5k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Precis. //Patrik
44 svar · 8,6k läst
·
Patrik_Hed
44 svar · 8,6k läst
·
F
Fotsvett: vp rör eller slang och sen drar du fk i rören.
2 svar · 1,3k läst
B
bjorn_mf: redan gjort :-) tror nog att jag kan hänga mig i kroken nu...kanske lillfingret går av innan tak ramlar in...
12 svar · 8,5k läst
Rrrrr
Rrrrr: Han/hon gör antagligen något av följande: * Borrar in en till dosa ovanför/under befintlig och sätter två vriddimmrar i kombiram. (Jobbigt om det är betongvägg) * Sätter en "krondimmer" som ser ut som en kronbrytare fast man håller in knapparna för att dimmra upp/ner * Sätter en vanlig kronbrytare som kopplas till två st tryckknappsdimmrar. Problemet här är att de inte rymms två
1 svar · 2,5k läst
M
Marcus.s: Carlo Gavazzi har ett bra system, du kan köra på bef kabel upp till 10 km. http://www.support-carlogavazzi.se/
6 svar · 1,9k läst
M
Marcus.s: Fasadmätarskåp får inte göras otillgänliga för nätägaren genom att låsas eller att byggas in (uterum mm). Skall man ha ett lås på skåpet så är det inte brukaren sak att ordna med detta utan nätägaren skall tillhandahålla lås och nyckel om de anser att det behövs.
14 svar · 6,3k läst
S
spånskiva: [citat] Låter förnuftigt... Så det finns ingen direkt lag eller regel som säger att lådor måste användas. punkt slut.?
14 svar · 4,0k läst
mycke_nu
mycke_nu: Märkskylt som anger max tillåten effekt borde väl räcka, det finns ju i alla armaturer.
2 svar · 1,4k läst
Fotografen
Fotografen: Som sagt, mer info behövs!
3 svar · 1,3k läst
Fotografen
Fotografen: Nej, inga dolda skarvar. I kopplingsutrymmen är pressning tillåtet, press eller "crimp" är fö en av de bästa metoderna att skarva tåt, med rätt verktyg och med nån som vet vad han pysslar med som klämmer får man en gastät och vibrationssäker förbindning.
2 svar · 3,1k läst
·
E
elmont: M4 är det
2 svar · 3,6k läst
spinout
spinout: Normalt sätt är det ju ingen större skillnad på kortslutningsströmmen och därav utlösningstiden för säkring fas-noll, fas-jord. Den stora sklillnaden är ju om det finns en JFB installerad. Den löser som skrivet bara vid kortis fas-jord och (noll-jord) och garanterat snabbare än 0,2s oavsett ledningsimpedansen (hur lång ledningen är) ut till felstället. Får du en kortis mot jord
20 svar · 6,8k läst
prototypen
prototypen: Drosseln, den kantiga klumpen som normalt sitter mellan rören vibrerar och den vibrationen sprids till hela armaturen, ibland så låter det inte men ibland så blir det inte bra. Dra åt skruvarna till drosseln eller lossa den ena lite eller kila mellan i något av hörnen på armaturen. Jag har haft 4 armaturer där reflektorerna inte kunde vara helt fastskruvade. Protte
1 svar · 18,7k läst
electrocuted
electrocuted: ang. 3:an så är det väl det dyraste alternativet, men visst, har du tänkt dig att ha solariet ståendes på samma plats länge så är det inte dumt att dra fram en egen 3fas 10A grupp så slipper du "låsa" 3-fasuttaget. du kan ju även sätta 3-fasuttag istället för de fläktarna du nämnde, men då måste du försäkra dig om att en nolla finns framdragen, och en 3-fasmotor klarar sig
9 svar · 10,7k läst
·
Fotografen
Fotografen: Se över installationen så att inget är uppenbart fel, trasigt eller hempulat, komplettera gärna med jordfelsbrytare vilket går alldeles utmärkt utan att byta hela centralen, automater är inte automatiskt bättre. Kablar i väggar osv håller, som någon redan har sagt, länge till, vi pratar decennier.
5 svar · 3,7k läst
Ifö
Ifö: Förtydligande: Hjärtrytmrubbningarna kan uppstå upp till 24h efter olyckstillfället. Vid kraftig strömgenomgång bryts muskelceller ned varvid myoglobin frigörs; myoglobin är farligt för njurarna och myoglobinuri (myoglobin i urinen) behandlas med vätskeinfusioner, men dialys kan behövas.
13 svar · 2,2k läst
E
el_richard: stoppa en elektriker på gatan, ge honom en 50 lapp, han borde ha i bilen. annars större bygg marknader....
2 svar · 2,4k läst
E
el_richard: http://www.spfonster.se/?option=com_content&view=article&id=192&Itemid=138#ja-content spalt ventil kanske?
1 svar · 1,3k läst
Vispen74
Vispen74: Jag skall i dagarna köpa in ca 60 LED-downlights som huvudbelysning i nybyggt hus och letar förbrilt efter olika modeller. På www.nseffektivareenergi.se har jag hittat de så här långt intressantaste/mest prisvärda. 6W med en armatur som endast bygger 35mm, vilket medgör installation mellan glesen i taket. Folk här på forumet har tidigare köpt deras 5 wattare med tillfredsställande
0 svar · 2,2k läst
mycke_nu
mycke_nu: Vad gäller personskydd håller jag med. Det förefaller dock som om ELVIS även tar hänsyn till belastningsbarheten vid kortslutning i modulen som beräknar utlösningsvillkoret. Lite dåligt dokumenterat, måste jag säga. Ska kolla med dem på måndag. EDIT> Har kollat. ELVIS räknar på absolut värsta fall av jordslutning och kortslutning, och därför försämrar JFBn situationen genom att
9 svar · 1,2k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Jag höll på med just ett sådan för en timme sen. Hos elgrossisterna finns de förmodligen. Om du inte har möjlighet att handla hos någon grossist så kan du nog snacka med någon lokal elfirma. //Patrik
9 svar · 33,7k läst
·
pellefant
pellefant: Om man pusar diskbänken så ska det vara minst 6mm2 ledare till den, dvs det räcker inte att dra en 1,5mm2 från tex diskmaskinsuttaget. Har man pexslang så blir ju inte diskbänken "jordad" förutom genom vattnet, jag brukar iaf jorda diskbänken i nyinstallationer om det inte är cu-rör ända fram från inkommande vatten som jag pusar.
16 svar · 7,5k läst
FredrikR
FredrikR: Vinga Sign LED kanske?
1 svar · 1,1k läst
tomtebloss
tomtebloss: [citat] Om det nu inte är en liten cirkulationspump för tex radiatorvattnet eller dylikt
5 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.