spinout skrev:
Om man blandar 3-fas laster med 1-fas laster i en gruppledning, tex. combouttag 3-fas CEE med 1-fas.
Då ska gruppen skyddas av ett allpoligt kortslutningsskydd. Finns JFB installerad så behövs ingen 3-polig säkring. Båda bryter allpoligt vid jordslutning

Grundtanken är:
Det blir jordfel på en ansluten apparat inkopplad i 1-fas uttaget. 1-polig säkring löser.
Samtidigt är en 3-faslast är inkopplad som kommer, trots att säkringen är av ge bakspänning till den felande apparaten som blir spänningssatt. Därför gäller allpoligt skydd.
Fråga 47 i "104 frågor och svar"

Vad gäller för en- och flerfasbelastningar på samma gruppledning?

Enligt de inledande fordringarna i kapitel 43 ska skyddsanordningar vara så utförda att alla överströmmar som flyter i kretsens ledare bryts innan strömmen orsakar fara på grund av termiska och mekaniska effekter eller temperaturstegringar som kan förstöra isolering, skarvar, anslutningar eller material som omger ledarna. I de fall man blandar utrustningar avsedda för olika spänningar på samma gruppledning finns risk för brand om endast en fasledare frånkopplas vid fel. Den frånkopplade fasen kan då få såväl högre som lägre spänning än den nominella spänningen beroende på eventuell fasförskjutning och matning via andra belastningar. Om endast en fasledare frånkopplas kan de medföra kvarstående startströmmar för t.e.x vissa armaturer.
Ett sätta att anordna säker frånkoppling vid ett enfasigt fel för en gruppledning som matar både enfasiga och flerfasiga elutrustningar är att använda ett flerpoligt överströmsskydd som automatiskt frånkopplar samtliga fasledare vid fel. Undantag kan dock göras för gruppledningar

- inom t.e.x industriella lokaler där man har kontroll på användningen eller
- som matar material som tål de påkänningar som kan uppstå om spänningen kvarstår efter ett fel.

Säker frånkoppling förutsätter att såväl jordfel som fel mellan spänningsförande delar frånkopplas varför användning av jordfelsbrytare inte kan ersätta flerpoligt överströmsskydd.

Ett par frågor så att jag har förstått det hela korrekt.

En trepolig säkring löser alltså ut om minst en av faserna blir överbelastade.
Jämfört med tre enpoliga, så hade de två övriga faserna fortsatt varit i drift.

I så fall, är det inte alltid bra att ha en trepolig säkring till trefas elmotorer? Om en säkring går sönder står ju motorn och brummar annars. Detta skall väl i och för sig ett motorskydd ta hand om bland annat.

Är det en bra ide att alla trefasuttag (CEE-don) alltid använder en trepolig säkring, eller finns det nåt man brukar ansluta som bör kunna drivas på två faser?

Jag ansluter, vedkap, timmersåg, svets, kompressor, svarv, fräs, m.m. och jag kan inte komma på att någon maskin är användbar på två faser (eller en fas). Tvärtom verkar det bra att alla faser bryts.

Men hur åstadkommer man att alla 3 faser bryts om det är gamla smältsäkringar (proppar)?

tnt skrev:
Men hur åstadkommer man att alla 3 faser bryts om det är gamla smältsäkringar (proppar)?
Går inte.

Ljusbåge skrev:
Ett par frågor så att jag har förstått det hela korrekt.

En trepolig säkring löser alltså ut om minst en av faserna blir överbelastade.
Jämfört med tre enpoliga, så hade de två övriga faserna fortsatt varit i drift.

I så fall, är det inte alltid bra att ha en trepolig säkring till trefas elmotorer? Om en säkring går sönder står ju motorn och brummar annars. Detta skall väl i och för sig ett motorskydd ta hand om bland annat.

Är det en bra ide att alla trefasuttag (CEE-don) alltid använder en trepolig säkring, eller finns det nåt man brukar ansluta som bör kunna drivas på två faser?

Jag ansluter, vedkap, timmersåg, svets, kompressor, svarv, fräs, m.m. och jag kan inte komma på att någon maskin är användbar på två faser (eller en fas). Tvärtom verkar det bra att alla faser bryts.
Helt rätt. Det är alltid att föredra med 3pol säkring till alla typer av 3fasmaskiner. Fast de är dyrare så därför de inte används annat än då de krävs eller då kunden vill ha de.

Rrrrr skrev:
>Helt rätt. Det är alltid att föredra med 3pol säkring till alla typer av 3fasmaskiner.
>Fast de är dyrare så därför de inte används annat än då de krävs eller då kunden vill
>ha de.

Det låter bra det.

Jag kollade upp lite priser (moms tillkommer, rabatt avgår) på Säljex (saljex.se).

1x16 kostar 35:-, 3x16 kostar 105:- (fabrikat NST)
1x16 kostar 68:-, 3x16 kostar 310:- (fabrikat AEG)

För NST är det ingen prisskillnad, för AEG skiljer det en hundralapp.

Jag kan inte bedömma kvalitet på NST eller AEG, men jag betalar gärna en hundring (eller två om det behövs) för ökad säkerhet och att för slippa brända elmoter med mera.

I de fall en trefasgrupp delas upp på tre enfasförbrukare får man kanske tänka annorlunda. Men om det finns två- eller trefasförbrukare verkar det vettigast med en trepolig säkring.

Det får alltså bli trepoliga brytare till mina uttag.

Tack för hjälpen.

Mikael_L
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.