Byggahus.se
Kort fåga,

När elektrikern kopplade in mitt 3-fas uttag i normcentralen använde han sig av tre 1-poliga automatsäkringar istället för en trepolig.

Spelar det någon större roll?

Om inte när bör man använda trepolig?

/mk
 
Så länge det fungerar så är det inget problem :)

Problemet blir om du vill stänga av strömmen via säkringarn och stänger av en säkring och det som är kopplat till 3-fasen "slocknar" och man skall ta bort det, så finns det fortfarande ström på de andra faserna.

Om elektrikern finns kvar eller kommer tillbaka så be honom byta, köp en ny 3-pol säkring kostar inte många kronor. Och ge den till honom. Eller så får du vara noga med att märka upp vilka säkringar som hör ihop i vilken grupp. Det är ju så det fungerar i gamla elskåp, 3 olika proppar på 3 faser.
 
Det är ok men skall märkas upp, 3-polig måste bla monteras om en trefasgrupp delas upp via tex kopplingsdosa till olika enfasutag.
 
Redigerat:
Ahh Glad han före.:)
 
Gladh skrev:
Så länge det fungerar så är det inget problem :)

Problemet blir om du vill stänga av strömmen via säkringarn och stänger av en säkring och det som är kopplat till 3-fasen "slocknar" och man skall ta bort det, så finns det fortfarande ström på de andra faserna.
Men finns det så dumma människor som bara bryter en säkring till ett trefasuttag? :p

//Patrik
 
Fnularn skrev:
Det är ok men skall märkas upp, 3-polig måste bla monteras om en trefasgrupp delas upp via tex kopplingsdosa till olika enfasutag.
Nja, det är när man har flerfaslaster och enfasuttag på samma faser som trepolig säkring bör finnas.

//Patrik
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag skulle vilja påstå att det är OK och att det inte behöver märkas upp något mer.
En trepolig är givetvis lite bättre, men som Patrik skriver så är det ju självklart att det finns tre säkringar som måste brytas.

Då trepolig säkring är absolut nödvändigt är då en trefasmatning matar både enfas och två eller trefas-laster.
Men just denna sammanblandning av laster ska man i vilket fall som helst undvika så mycket det går, endast använda i absoluta undantagsfall.
 
mk31 skrev:
Kort fåga,

När elektrikern kopplade in mitt 3-fas uttag i normcentralen använde han sig av tre 1-poliga automatsäkringar istället för en trepolig.

Spelar det någon större roll?

Om inte när bör man använda trepolig?

/mk
Finns inget krav på 3polig.. En 3polig är nästan dubbelt så dyr som 3st enpoliga. Endast krav om man blandar 3fas och 1fas belastningar på samma 3fasgrupp (och de ska man ändå helst undvika att göra)

Onödigt mao..
 
Var i standarden hittar man det med om man blandar enfas och trefaslaster och krav på 3polig säkring? Sitter och letar men hittar det inte alls nu.. Har läst det innan dock.. Jag fick för mig att det gälde om du tog ut enfaslaster från en 3fas grupp. Men i den gammla standarden har jag för mig man fick välja mellan 3polig säkring eller jfb.
 
Patrik_Hed skrev:
Nja, det är när man har flerfaslaster och enfasuttag på samma faser som trepolig säkring bör finnas.

//Patrik
Precis dumt formulerat av mig, tex senario: ung och spis använder sig av 2-faser och den tredje fasen som finns över hamnar till uttag åt kylskåpet.
 
Fnularn skrev:
Precis dumt formulerat av mig, tex senario: ung och spis använder sig av 2-faser och den tredje fasen som finns över hamnar till uttag åt kylskåpet.
Nja, inte riktigt då heller. ;) Då finns ju fortfarande ingenting annat på L3 än kylskåpet.
Det är om man t.ex. kopplar en trefasmotor och snor en fas till ett enfasuttag.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Nja, inte riktigt då heller. ;) Då finns ju fortfarande ingenting annat på L3 än kylskåpet.
Det är om man t.ex. kopplar en trefasmotor och snor en fas till ett enfasuttag.

//Patrik
Jag säger inte att det är krav men det är att rekommendera att använda 3-polig automatsäkring, Dessutom bör kopplingsdosan märkas med att det är en 3-fasgrupp med 1-fasigt anslutna belastningar. Om man nu inte diazed då blir det bara uppmärkning.;)
 
Om man blandar 3-fas laster med 1-fas laster i en gruppledning, tex. combouttag 3-fas CEE med 1-fas.
Då ska gruppen skyddas av ett allpoligt kortslutningsskydd. Finns JFB installerad så behövs ingen 3-polig säkring. Båda bryter allpoligt vid jordslutning

Grundtanken är:
Det blir jordfel på en ansluten apparat inkopplad i 1-fas uttaget. 1-polig säkring löser.
Samtidigt är en 3-faslast är inkopplad som kommer, trots att säkringen är av ge bakspänning till den felande apparaten som blir spänningssatt. Därför gäller allpoligt skydd.
 
Fast om man tänker trefasmotor, då borde väl motorskyddet lösa av att en fas är borta och då löser det sig i alla fall? Inte för att man ska förlita sig på det, men...

//Patrik
 
B
ok.. så blandade laster är ok om det är diazed i kombination med JFB ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.