5 853 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
Problem med elcentral - vad är prylen på bilden?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Det är inte så att du har en effektvakt och att kontaktorn manövreras av denna? Isåfall kan det ju bli den effekten att när bastuaggregatet går igång så drar kontaktorn för att stänga av något annat (eller snarare att den är tänkt till att bryta något om inget i dagsläget är inkopplat över den).
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Skulle det kunna vara så att elektrikern helt enkelt råkat koppla det så att det faktum att man slår på bastun gör att kontaktorn "öppnar" (och detta leder till oljudet) men att inget är kopplat till den just nu - dvs den matar ingenting?Patrik_Hed skrev:
I så fall borde jag väll helt enkelt be elektrikern ta bort hela kontaktorn eftersom den inte gör någon nytta (förutom att föra oljud som jag inte vil lhöra)?!
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Kan du inte ta en bild rakt framifrån?
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Det fanns en gång i tiden en effektvakt som de som installerade värmepumpen tog bort (då den inte skulle behövas). Jag har ingen aning om vad den vakten mätte på eller slog av men det kan ju tänkas att den en gång styrde kontaktorn...it-snubben skrev:
Trist nog säger det inte så mycket om hur det är kopplat nu eller om jag har någon anledning att ha kvar kontaktorn...
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
den där kontaktorn verkar ju vara kopplad mellan 2 olika centraler, kan det vara så att en av centralerna är endast till t.ex. en elpatron och att effektvakten då slog ifrån denna när man brassade på för fullt med spisen t.ex.
Det skulle ju kunna vara så att effektvakten sitter kvar och fungerar utan att styra något? När den känner att något drar mycke ström så styr den kontaktorn som då är brytande dvs bryter när den drar, men kontaktorn är i sin tur inte kopplad till något längre?
Gissningar...
Gissningar...
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Det kan ju ha varit så ursprungligen... I dag ser jag ingen sådan logik utan de två centralerna hanterar bara olika saker i huset på ett mer "slumpmässigt" sätt.electrocuted skrev:
Inga apparater i huset verkar påverkas när eländet börjar brumma (dvs det är inget som varken slås på eller av så vitt jag kan märka)....
Hej,
har sett en liknande installation i ett hus med bastu byggt på 60-talet. I den installationen satt det en termostat i bastun som styrde kontaktorn. Aggregatet fick sin ström via kontaktorn och när temperaturen var tillräcklig gjorde termostaten så att kontaktorn bröt strömmen till aggregatatet.
Ta dit elektrikern igen och ta bort kontaktorn om den är kopplad till strömförsörjningen till bastun. Med den nya styrenheten till aggregatetet behövs inte kontaktorn längre.
har sett en liknande installation i ett hus med bastu byggt på 60-talet. I den installationen satt det en termostat i bastun som styrde kontaktorn. Aggregatet fick sin ström via kontaktorn och när temperaturen var tillräcklig gjorde termostaten så att kontaktorn bröt strömmen till aggregatatet.
Ta dit elektrikern igen och ta bort kontaktorn om den är kopplad till strömförsörjningen till bastun. Med den nya styrenheten till aggregatetet behövs inte kontaktorn längre.
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Jepp det är nog den troligaste förklaringen att det var meningen att det skulle kopplas så från början när huset byggdes men sedan dröjde det typ 40 år innan bastun byggdes och då var den tekniken överspelad!
Jag tar hit elektrikern och låter honom ta bort den och ser vad som händer (troligen inget förutom att brummet försvinner)!
Tack än en gång för all svar!
Jag tar hit elektrikern och låter honom ta bort den och ser vad som händer (troligen inget förutom att brummet försvinner)!
Tack än en gång för all svar!
Klicka här för att svara