Tänkte bara redogöra lite för mina erfarenheter av stans elfirmor. Har över tio års tid gradvis bytt ut all el i sekelskifteshuset, tvinnad tygkabel, tidig kulo, bakelitbrytare osv. Nu har vi allt jordat och med jordfelsbrytare. Har velat ha det hela korrekt utfört så jag har anlitat behörigt folk, men i slutänden har jag alltid fått göra jobbet själv-....suck

#1 Nyinflyttad småföretagare, då jag också är egen entreprenör så gynnar jag gärna små firmor (vi verkade komma överens fast han var rödhårig ;))..
Han gjorde källaren, ny elcentral, urtag, tidreläer m m. Pröjsade honom 15' för detta. Han berättade hur trist det var att dra kabel, så för fortsättningen så bestämdes att jag skulle dra kabeln själv och han skulle sätta ihop det hela. Han levererade materiel (för tusentals kronor) och jag började jobbet. Men sen kom han aldrig igen, trots att jag ringde honom ett antal gånger.

#2 Större elfirma. De kom och tittade och skulle återkomma men hörde aldrig av sig.

#3 Större firma jag blev rekommenderad. De kom prompt, tog nästa gång med all materiel som behövdes. De skulle göra hela jobbet. Sen gick det veckor. Månader. Jag ringde, och de skulle alltid komma 'nästa vecka'. Efter två år kom en faktura på materiel de leverat (bl a en hel låda ELKO jordade vägguttag för några tusen). Jag ringde upp och förklarade att jag gärna betalade bara de gjorde färdigt jobbet? Då sa de att de skulle komma 'nästa vecka'.
Det var fyra år sen.

#4 är den enda jag har visst förtroende för. De bytte stora elcentralen och gjorde ett korrekt jobb. Men sen var de hos morsan några gånger och gjorde allting fel, så min slutsats är nu att det är bättre göra allting själv.

Jag har liknande erfarenheter av lokala grävare, byggare och rörisar. Hur överlever dessa firmor? Varför är det så här? Några få är bra men det finns så många strulnissar. Är det så här överallt?
edit: vad jag verkligen undrar är om detta är ett "nära Stockholm"-fenomen, om det är vissa delar av landet?
I Dalarna (sommarstugan) har det aldrig vart såna problem.

Redigerat:
Man får väl hoppas att de bara är du som haft extrem otur. Vore ju hemskt om de var så här för alla :/

Var bor du? I en större stad? Tror de kan vara lättare för "strul-pellar" att överleva i en stor stad. Skulle en firma göra så mycket fel i en mindre ort så hade de slut jobb rätt fort!

Min erfarenhet är att det om man kontakter dem på telefon, inte ställer krav och betalar överpriser för att få något gjort mer eller mindre omgående så är det inga problem.

Vill man däremot ha en ordentlig skriftlig offert, ställa krav på detaljer om material och montering samt i god tid spika ett datum så är man fullsändigt ointressant som privatperson. Särskilt om man har koll på faktiska kostnader och ifrågasätter fantasipriser.

Som sidospår undrar jag om det är någon mer som också är trött på firmor som kör med "Vi monterar bara X för vi provade Y och Z en gång och det var ett helvete att arbeta med". När jag som privatperson och lekman kan montera både X, Y och Z utan några större problem så frågar jag mig alltid varför jag skall anlita ett proffs som uppenbarligen tycker det är svårare än jag gör! Borde inte ett proffs kunna montera vilket material som helst. Det är en stor del av det jag betalar för!

En tumregel är att större företag inte vill ha privatkunder, för mycket jobb kontra vinsten helt enkelt.

Visst finns det strulnissar och klåpare som kallar sig elektriker, men det finns i alla yrkeskategorier. Verkar som du dragit nån jackpot vad gäller det :)
Att vi elektriker inte vill sätta upp vissa grejer beror endast på en sak. Det vi sätter upp lämnar vi 2 års garanti på. Då vill man inte sätta upp nåt kinaskit, och helst av allt vill man sätta sånt material som man vet fungerar och håller.
Jag har själv provat mindre kända och billigare märken på diverse material, och också fått åka ut och byta på garanti när det gått sönder.
Det är inte så kul att göra backjobb, för det är inget man får betalt för. Plus att man ser ut som en klåpare i kundens ögon för att man sålt grejer som inte håller.

Problemet här i byn (Flen, Sörmland, 6116 själar) är mest att få hantverkarn att komma. Och sedan: att slutföra arbetet. Offert orkar de flesta inte lämna.
Men detta att de lämnar så mycket material efter sig?
De hantverkare som verkligen är bra är så bokade att det kan vara omöjligt att få dom hur länge man än väntar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.