Upptäckte precis att jag haft besök av möss som tyckt om den kabel som går ca 1 m från en kopplingsdosa till en 3 kW VVB (2 fas) i min gäststuga.
Funderar på vad man kan sätta för kabel där som inte är lika uppskattade av mössen då det alltid finns risk att de kommer in igen?
Är lite osäker på exakt vad som använts där idag, men det ser ut att vara någon sorts flerkardelig plastkabel.
Då det bara är 2x10 A, vad tror ni om en vanlig EKLK? (Har en del liggandes)
Då kommer de ju iaf inte in i de spänningsförande delarna lika enkelt.

F.ö. ingen JFB om det spelar roll i kabelval...

EKPK. Gnagare äter EKLK till frukost.

Å andra sidan om det bara är en meter är det kanske enklare att använda pansarrör och vanlig kabel då EKPK är ganska ovanlig och nog inte kan köpas i enmetersbitar.

• Gilla
ULC
  • Laddar…
Verkar inte vara det enklaste att få tag på... behöver ju bara nån meter 1,5 mm.
Hur mycket skyddar vanliga VP mot möss?

(Sen smeta in dem med lite smörjfett blandat med rodentin eller annat godis?)

Jag är inte så insatt i hur väl det funkar med sådana medel. Bara vanliga VP-rör räcker inte som skydd i alla fall. Men pansarrör är väl inte svåra att få tag på. E-nummret är 1405011.

OK. Tack för svaren! Får ta en sväng till el-affären här och se vad de har hemma.

För övrigt, har aldrig monterat med pansarrör förr, måste man sätta rörböjar överallt och gänga dessa rör? Antar att det inte riktigt är den vanliga fjädern man har till VP som används här...

• Gilla
SPR
  • Laddar…
Jag har inte heller installerat så mycket med pansarrör och när jag har gjort det så har det antingen varit med slang av metall i böjarna eller med färdigt bockade rör. På industrin där man ibland lägger pansarrör på kabelstegar för att man vet att det kommer vara stor risk för mekanisk skada på ett visst ställe så lämnar man ofta helt enkelt böjarna utan rör och placerar dem där man vet att det inte är så stort slitage, eller med någon annan form av mekaniskt skydd.

Du behöver metallrör i någon form om mössen vill komma åt kabeln, inget annat håller i längden.

Jag har tamråttor, och jag har lyckats lära dem att inte gnaga på kablar, men jag antar att du inte vill dressera vilda möss, och då behövs något gnagsäkert. Mina råttor gnager upp en hasselnöt på några minuter, så du kan ju tänka dig hur länge plast och gummi håller. Nu är råttor lite större och starkare, men med lite envishet tror jag säkert att en mus kan matcha dem om den får tid på sig.

Eller så kan du skaffa tamråttor. Har man råttor så slipper man möss, de är rädda för råttor och håller sig undan när de känner doften.

Det finns färdiga böjar med muffar som går i rören. Ingen gäng vad jag vet?

Eller om det är inomhus, köp ett gäng billiga slagfällor (Giljotti typen är suveränt lätt att handha till skillnad mot de vanliga gamla, ingen risk att de smäller över dina fingrar) agna dem med noguat (Håller längre än ost pga konserverningsmedel), och efter att ha plockat ut de 5-10 höstmössen som kanske kommer in, är det lugnt igen...

H
Detta kanske är dumt men dock en tanke, stålull går det inte att klä kablarna med det.

finns flexrör i metall. Känns enklast.

Annars fungerar det med vanligt kabelskydd (U-profil) om det är ett plant underlag kabeln ligger på. Fördelen med kabelskydd är att du slipper koppla ur kabeln från maskinen när du monterar det.

Har sett att dom har det på bauhaus.

Prova med - Tomcat E.- minst lika effektivt som mekaniskt skydd ;)

Enklast är att om möjligt dra kabeln är mössen inte når den, några dm upp på väggen och en bit nedanför avsatser och liknande. Genom golv är det förstås rör som gäller.

• Image1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.