4 927 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
12 volt spots seriekopplade på 240 volt ?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det är ju lite som pirattillverkaren som för några år sedan tillverkade falska mobilladdare till Ericsson mobiltelefoner. De såg ut exakt som orginalet, bara att det var samma tillverkningsnummer på samtliga exemplar.
I den laddaren hade de sparat in på elektronik och transformator. Det satt bara en kondensator, en diod och några motstånd i den.
Att telefonen blir spänningsförande med 230V brydde sig inte tillverkare och importör om, telefonen är ju av plast.
Icke desto mindre så var det folk som fick stötar i örat när de svarade i mobilen med laddaren ansluten.
Dvs. kör inte med utrustning avsedd för 12V på högre spänning.
I den laddaren hade de sparat in på elektronik och transformator. Det satt bara en kondensator, en diod och några motstånd i den.
Att telefonen blir spänningsförande med 230V brydde sig inte tillverkare och importör om, telefonen är ju av plast.
Icke desto mindre så var det folk som fick stötar i örat när de svarade i mobilen med laddaren ansluten.
Dvs. kör inte med utrustning avsedd för 12V på högre spänning.
Redigerat:
Förutom att kopplingen är livsfarlig så stämmer inte heller ovanstående om ljusmängden.somelvis skrev:
Om du driver en 12V lampa på 10V kommer den ge 50% av ljusmängden medan den fortfarande drar 90% av energin.
Det blir alltså en fruktansvärt ineffektiv ljuskälla, dock håller den 15ggr längre. En tabell finns hos ELFA.
Såg jag en sådan koppling i mitt eller någon bekants hus hade jag tagit fram avbitartången. Utan att fråga först.
Påminner lite om den där stackarn som hade hittat kopplingsdosor utomhus gjorde av uppklippta glasslådor...
Påminner lite om den där stackarn som hade hittat kopplingsdosor utomhus gjorde av uppklippta glasslådor...
Klicka här för att svara