4 990 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
dra kabel i rör
vi har inga jorda uttag idag men har tänkt byta ut så allt blir jordat och koppla in jordfelsbrytare ...jag har försökt reda ut hur alla kablar går i huset, men det är verkligen inte lätt, när jag stoppar in vajern i en dosa och ska se vart jag kommer så "fastnar" jag alltid på vägen så jag har ingen aning om vart kablarna tar vägen 
har provat runt i alla uttag snart och det är på samma vis i alla hur ska jag lösa detta?
har provat runt i alla uttag snart och det är på samma vis i alla hur ska jag lösa detta?
Har du dragit ut de gamla ledningarna innan du stoppar i dragsnöret?
Annars kan jag tänka mig att det fastnar. Ibland har man otur och ett rör kan ha vikt sig eller det sitter en spik rätt igenom.
Jag hade ett vikt rör till en taklampa och det gick inte att få ut den gamla tygledningen så jag fick dra en ledning längs golvsockeln, upp i uttaget och därifrån till lampan.
Annars kan jag tänka mig att det fastnar. Ibland har man otur och ett rör kan ha vikt sig eller det sitter en spik rätt igenom.
Jag hade ett vikt rör till en taklampa och det gick inte att få ut den gamla tygledningen så jag fick dra en ledning längs golvsockeln, upp i uttaget och därifrån till lampan.
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Dra inte ut några kablar, utan att samtidigt antingen dra i en dragtråd eller dra i de nya trådarna.
Observera att en jordfelsbrytare fungerar och skapar säkerhet även om inte uttagen jordade.
Observera att en jordfelsbrytare fungerar och skapar säkerhet även om inte uttagen jordade.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Kan vara lättare att dra i en ny FK med de som redan finns. Alltså är det två FK i röret drar du in tre nya (varav en är jord). Dessa passerar säkerligen lättare än en dragfjäder i ett rör med FK.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Man måste nästan vara två stycken, en som rycker och en som lyssnar.
Funkar det inte att rycka kan man alltid ta kompressorn och blåsa och känna
Funkar det inte att rycka kan man alltid ta kompressorn och blåsa och känna
Klicka här för att svara