vi har inga jorda uttag idag men har tänkt byta ut så allt blir jordat och koppla in jordfelsbrytare ...jag har försökt reda ut hur alla kablar går i huset, men det är verkligen inte lätt, när jag stoppar in vajern i en dosa och ska se vart jag kommer så "fastnar" jag alltid på vägen så jag har ingen aning om vart kablarna tar vägen :(
har provat runt i alla uttag snart och det är på samma vis i alla hur ska jag lösa detta?

Har du dragit ut de gamla ledningarna innan du stoppar i dragsnöret?
Annars kan jag tänka mig att det fastnar. Ibland har man otur och ett rör kan ha vikt sig eller det sitter en spik rätt igenom.
Jag hade ett vikt rör till en taklampa och det gick inte att få ut den gamla tygledningen så jag fick dra en ledning längs golvsockeln, upp i uttaget och därifrån till lampan.

Dra inte ut några kablar, utan att samtidigt antingen dra i en dragtråd eller dra i de nya trådarna.

Observera att en jordfelsbrytare fungerar och skapar säkerhet även om inte uttagen jordade.

Hoppas du har brutit strömmen när du stoppar in vajern! Annars kan du få ledtråen att där det smäller i väggen sitter dosan eller röret!

har inte dragit ut några kablar och har självklart brutet strömmen ....
jo jag vet att jordfelsbrytaren funkar utan jord, men det känns som jag vill ha jordade uttag oxå ....:)

mindz skrev:
jo jag vet att jordfelsbrytaren funkar utan jord, men det känns som jag vill ha jordade uttag oxå ....:)
Bra!

//Patrik

men det känns ju lite kärvt när jag inte kommer åt att dra någon jord kabel ... :(

Kan vara lättare att dra i en ny FK med de som redan finns. Alltså är det två FK i röret drar du in tre nya (varav en är jord). Dessa passerar säkerligen lättare än en dragfjäder i ett rör med FK.

ja problemet är ju att jag inte vet hur kablarna går så jag vet inte inte vart jag ska dra ....hehe

Man måste nästan vara två stycken, en som rycker och en som lyssnar.

Funkar det inte att rycka kan man alltid ta kompressorn och blåsa och känna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.