1 047 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Lägga anslutningskabeln i flytspacklet?
Hej,
mellan golvvärmekabeln och anslutningskabeln finns en skarv på ca 15 cm.
Enl instruktionerna för golvvärmekabeln skall skarven läggas i flytspacklet.
Från väggen har elektrikern lagt ett skyddsrör i vilken kabeln skall matas in i väggen. Min fråga är skall skarven läggas i plaströreret eller direkt i flytspacklet? Gör der det något att anslutningskabeln sticker ut i flytspacklet, dvs tittar ut från skyddsröret? Eller är det helt enkelt så att skyddsröret räknas som den del som "ligger i flytspacklet"?
mellan golvvärmekabeln och anslutningskabeln finns en skarv på ca 15 cm.
Enl instruktionerna för golvvärmekabeln skall skarven läggas i flytspacklet.
Från väggen har elektrikern lagt ett skyddsrör i vilken kabeln skall matas in i väggen. Min fråga är skall skarven läggas i plaströreret eller direkt i flytspacklet? Gör der det något att anslutningskabeln sticker ut i flytspacklet, dvs tittar ut från skyddsröret? Eller är det helt enkelt så att skyddsröret räknas som den del som "ligger i flytspacklet"?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Om det står i instruktionen att skarven ska gjutas in så gör det. Den varma delen av kabeln ska iallafall inte ligga i röret.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Om du har golvgivare ska röret för denna tätas.
Vad gäller försäkring så har nog det tåget gåttRrrrr skrev:
Tröttat på hantverkare eftersom de aldrig kan passa en tid. De kan inte pricka rätt på en vecka när och det verkar gälla generellt.
Däremot tror jag att anslutningskabeln och givaren har förlagts på ett korrekt sätt.
Funderar på att göra ett isolationstest men vet inte riktigt vart jag skall vända mig.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Till en elektriker?! 
Klicka här för att svara