I många fall så är en hussäljare inblandad som säljer produkten och borde också kunna förklara vad det är man som kund köper och vad som man måste betala extra för. De flesta förutsätter att man får en ratt när man köper en bil men snart är väl nästan det mesta tillval så en bra tumregel är väl att alltid fråga om allt som man är det minsta osäker på.

Jag förstår helt din synpunkt elmont att kunderna många gånger säkert tror att de har köpt mer än vad som egentligen ingår i avtalet men grundfrågan är vad det kan bero på. Jag tror inte heller att det är elfirmans fel utan de har naturligtvis ett avtal som de går efter men någon har förmodligen vid något tillfälle lovat för mycket eller låtit bli att berätta vissa saker.

Problemet som jag ser det är att kunden alltid måste ifrågasätta varje liten detalj för att vara säker på att man får det man förväntar sig. Tyvärr är det väldigt svårt för många som inte har någon kunskap inom området och kanske inte har någon som kan hjälpa till och kolla vad man egentligen köper.

Iden med att gå igenom med kunden vad som ingår och vad som tillkommer är väldigt bra så länge det sker innan kunden skriver på avtalet. När vi byggde var vi väldigt måna om att fråga om allt som vi bara kunde komma på och vi hade också flera erfarna hantverkare som hjälpte oss och trots detta blev det problem. I ett av fallen frågade vi säljaren/vår totalentreprenör om alla spottar var dimmrade och det lovade han, när vi sedan träffade elektrikerna så sa de att det aldrig ingår. Vi krävde dimmrade spottar och efter en del bråk så fick vi det.

Jag skulle gissa att många av problemen aldrig uppstår om kunden och elektrikern möts och tidigt för en vettig diskussion om vad som ingår och vad man måste köpa till för att få en fungerande anläggning precis som elmont påpekar. Tyvärr så litar många på hussäljaren och i vissa fall kan man få uppfattningen att delar utelämnas som kunden inte förstår för att priset ska verka billigare och så tillkommer istället kostnader i efterhand, men att många medvetet gör så är förhoppningsvis inte så vanligt.

Jag håller med elmont att är man inte insatt så bör man ta hjälp av någon kunnig för att granska vad som ingår annars riskerar man tyvärr att bli "lurad" i slutänden. Det borde inte vara på det sättet men det är bara att inse att ibland fungerar det så!

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.