Håller på att koppla in min elpatron och noterade att nollan saknar plats/anslutning, jord finns förstås

Har sett i gamla installationer och kablar att nollan sällan finns med då är för 380/400v

Är det så om jag förstår saken rätt så är nollan betydelselös och man kan skippa den helt i en installation som till te.x en elpatron där man inte alls tar ut/använder 220v?

/R

Finns ingen plint för nolla så behövs de troligtvis ej nej..

Rrrrr skrev:
Finns ingen plint för nolla så behövs de troligtvis ej nej..
Plint för noll saknas helt, patronen är från tidigt 80-tal, och nollan behövs inte för att patron ska fungera då den går på 380/400V

Men det jag funderar på efter som man mest bara kopplar och vet hur det ska vara för att fungera är om det kommit några nya krav att nollan alltid ska vara med och anslutas i nya installationer te.x

Händer det nått kan det ju vara bra att man följt senaste anvisningarna :rolleyes:

/R

Finns mig veterligen inget krav på att nollan ska finnas med fram till t.ex. en elpatron.

Om man drar en ny matning så drar man ju oftast med nolla ändå. Kan ju "vara bra att ha".

rog_ohl skrev:
Håller på att koppla in min elpatron och noterade att nollan saknar plats/anslutning, jord finns förstås

Har sett i gamla installationer och kablar att nollan sällan finns med då är för 380/400v

Är det så om jag förstår saken rätt så är nollan betydelselös och man kan skippa den helt i en installation som till te.x en elpatron där man inte alls tar ut/använder 220v?

/R
Jag skulle inte skippa nollan vid en installation,det finns t ex elpatroner på 9kw(4,5+4,5) och i de elpatronerna sitter ett kretskort med kontaktorer för de olika effektstegen, och elektroniken,kontaktorerna kräver då nolla.
Men nollan verkar inte behövas i ditt fall,ubåt på.:)

C
Ska du dra fram ett uttag till patronen drar du ju dock självklart fram nolla till uttaget. Men det kanske ska vara fast anslutning?

Tonic skrev:
det finns t ex elpatroner på 9kw(4,5+4,5) och i de elpatronerna sitter ett kretskort med kontaktorer för de olika effektstegen, och elektroniken,kontaktorerna kräver då nolla.
Nej, någon sådan lyx-produkt med lastkännare och annan elektronik är det inte :p, det är vanliga dumma elpatroner med en analog termostat, så noll/220v används inte

cheetah1 skrev:
Ska du dra fram ett uttag till patronen drar du ju dock självklart fram nolla till uttaget. Men det kanske ska vara fast anslutning?
Det blir fast anslutning, så inga uttag direkt från centralen via en kopplingsplint och en strömställare

Vad jag mest undrade över är om man ska/måste dra med nollan ända fram pga nyare regler te.x fast den inte behövs/används för funktionen i aktuell applikation

/R

Om du ändå har en kabel med noll-ledare, varför inte koppla in den i matande ände? Vad som är regelmässigt rätt vet jag inte, men om det finns en noll-ledare i en 3-fas-kabel brukar jag ansluta den men givetvis isolera den ände som inte ansluts

Jag har en patronstyrning med effektvakt (Elvärmeset 2000) och jag har bestämt för mig att ingen nolla krävdes, och att man tog spänning mellan faserna för logiken. Skall inte svära på det dock...

En ren faselpatron har tre element på 400V som sitter D-kopplade. Dvs tre faser, ingen nolla behövs. Så inget krav att ha den, men om man ändå drar tex EKK / EKLK eller liknande till3-fas patronen är det väl femledarkabel man har som standard, då finns ju den blå med "på köpet" och för att inte begränsa framtida kopplingar (som lyx-patroner med mikroprocessor eller nåt) så koppla in nollan i matande ände och isolera den oanvända blå stumpen i patronen(med tex en "ubåt").

PST skrev:
En ren faselpatron har tre element på 400V som sitter D-kopplade. Dvs tre faser, ingen nolla behövs. Så inget krav att ha den, men om man ändå drar tex EKK / EKLK eller liknande till3-fas patronen är det väl femledarkabel man har som standard, då finns ju den blå med "på köpet" och för att inte begränsa framtida kopplingar (som lyx-patroner med mikroprocessor eller nåt) så koppla in nollan i matande ände och isolera den oanvända blå stumpen i patronen(med tex en "ubåt").
Det blev 5-ledare hela vägen till patron och det låter klokt för ev framtida missbruk så N får "hänga löst" om man ska använda idol-terminologi :D

/R

PST skrev:
En ren faselpatron har tre element på 400V som sitter D-kopplade.
Nja det är väl inte så säkert att de ska vara D-kopplade, Y koppling förekommer nog lika ofta och ibland så kan man koppla om beroende vilken effekt man vill ha.

Oavsett koppling så behövs inte någon nolla till en gammeldags hederlig patron.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.