Hej.
Jag har provat att mäta fram spänning och har spänning mellan fas och nolla men när jag mäter mellan jord och fas bryter jfb ut, ska det vara så? Har sett att nolla och jord är samman i centralen är det ok?
mvh Pelle

Hej, förmodligen har ditt instrument en "läckström" som är mer än 30 mA eller vad din JFB är märkt med.

Du har ett dåligt mätinstument. Prova ett annat så fungerar det säkert att mäta utan att jordfelsbrytaren löser.
Noll och jord ska inte vara samman i centralen och det är de säkert inte heller fast det ser så ut.

Du kan prova att mäta en lite längre stund mellan fas och noll, sedan mellan fas och jord. En del instrument funkar så att de efter att man mätt ett tag mellan fas och noll inte längre löser ut JFB vid mätning fas-jord.

Ett instrument som löser ut jordfelsbrytaren är inte godkänt så nu fick du iallafall reda på att du har ett dåligt instrument :)

Hermansson82 skrev:
Ett instrument som löser ut jordfelsbrytaren är inte godkänt så nu fick du iallafall reda på att du har ett dåligt instrument :)
I såfall är inte Fluke T50, T100 och T150((?) tillåtna...

Hade en Fluke T50 efter en felbeställning, men blev så sur efter ett tag p.g.a. JFB-problemet så nu har jag en Fluke T5 som resten av killarna på firman.

//Patrik

Jag kör med Fluke T140, den löser ut JFB om man inte mäter fas-nolla ett tag först. Ypperligt instrument eftersom man har rotationsprovare i samma.

Rikard Ågren skrev:
Jag kör med Fluke T140, den löser ut JFB om man inte mäter fas-nolla ett tag först. Ypperligt instrument eftersom man har rotationsprovare i samma.
Det var en sån jag hade tänkt beställa, men beställde fel. Den är väldigt tilltalande på grund av att man kan haka fast mätpinnarna i varandra och då har man perfekt avstånd direkt och alltid för att mäta i uttag.

//Patrik

Mycket nöjd med den, men jag får ju ha en tångampermeter också istället, något som T5:an har?

Jo, T5 har strömamperemätare. Dock är den lite klumpig. En arbetskollega kör med T5. Jag kör med Elma 2100 och en separat liten tångamperemätare.

Hermansson82 skrev:
Enligt vilket regelverk, eller i vilket syfte är den inte godkänd?

Fluke T5 är det den med öppna käftar på tången?

Jepp

Rikard Å: Har du fattat varför i H-*-ete man måste ta av handskarna och sätta fingret mot "fasföljdssensorn" för att få den att visa rätt??? Är nöjd med den förutom detta.

Scenario: Kollegan mäter fasföljd med min T140, vi skarvar, mäter när jag är med och vi står som fågelholkar eftersom kollegan inte visste att man måste ha hud mot för att få den att visa rätt...

Brukar ni inte läsa bruksanvisningar? :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.