6 414 läst ·
26 svar
6k läst
26 svar
plåtdosa + påbyggnadsring?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Om du har badkar/duschkar
Område 0: Den invändiga delen av karet
Område 1: Från karets ytterkant 225 cm upp
Område 2: 60 cm ut från karets ytterkant och 225 cm upp
Utanför område 2 är oklassat
Om du bara har dusch
Område 0: Finns ej
Område 1: 120 cm ut från duschhuvudet (där det är upphängt) och 225 cm upp
Område 2: Finns ej
Utanför område 1 oklassat
Lägsta kapslingsklasser för de olika områdena:
0: IPX7
1: IPX4
2: IPX4
Oklassat: IP2X
I område 1 får man dessutom bara ha fast anslutna apparater, t.ex. bubbelbadkar, handdukstorkar, ljusarmaturer etc.
Friedrich, var har du läst att man ej får ha kopplingsdosa i badrummet?
Område 0: Den invändiga delen av karet
Område 1: Från karets ytterkant 225 cm upp
Område 2: 60 cm ut från karets ytterkant och 225 cm upp
Utanför område 2 är oklassat
Om du bara har dusch
Område 0: Finns ej
Område 1: 120 cm ut från duschhuvudet (där det är upphängt) och 225 cm upp
Område 2: Finns ej
Utanför område 1 oklassat
Lägsta kapslingsklasser för de olika områdena:
0: IPX7
1: IPX4
2: IPX4
Oklassat: IP2X
I område 1 får man dessutom bara ha fast anslutna apparater, t.ex. bubbelbadkar, handdukstorkar, ljusarmaturer etc.
Friedrich, var har du läst att man ej får ha kopplingsdosa i badrummet?
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Inte enligt tabellen jag har framför mig iallafall. Men kolla du när du kommer hem
Är lärd så en gång i tiden.Rikard Ågren skrev:
Nu har jag inte elinstallationsreglerna hemma, bara elinstallationsguiden så kan inte kolla upp om det står i reglerna.
Guiden säger iaf att det går bra så länge det är utanför zon 3, men att det är olämpligt med tanke på att det fortfarande är en förhöjd risk.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Självklart strävar man efter att inte ha kopplingsdosa i badrummet, men det är inte förbjudet mig veterligen.
Jag har faktiskt vuxit upp med samma syn på saken, att det är strängeligen förbjudet med kopplingsdosa i våtrum. Det kanske är en gamma kvarleva från innan nya regelverken med jordning/jfb etc, när var det, -94 typ?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Säkert är det så.
Oklassat område är förresten inte per automatik torrt. Det måste installatören avgöra från fall till fall.
Oklassat område är förresten inte per automatik torrt. Det måste installatören avgöra från fall till fall.
För skojs skull så fråga jag hela 3 gamla rävar på jobb idag.
Två av dom sa direkt att det va förbjudet, medans den sista sa att det varit förbjudet innan.
Vissa ränder går inte ur zebran
Kollade även i den gamla blå boken (från 99), där stod inget om att det var förbjudet heller. Så det var nog ett tag sedan det var så.
Hur som helst så har jag aldrig stött på någon elektriker som satt en kopplingsdosa i badrummet, vilket jag tycker är bra iaf.
Två av dom sa direkt att det va förbjudet, medans den sista sa att det varit förbjudet innan.
Vissa ränder går inte ur zebran
Kollade även i den gamla blå boken (från 99), där stod inget om att det var förbjudet heller. Så det var nog ett tag sedan det var så.
Hur som helst så har jag aldrig stött på någon elektriker som satt en kopplingsdosa i badrummet, vilket jag tycker är bra iaf.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Så länge de inte kommer att hamna i område 0 eller 1. Men du har ju inte angett några mått?
Det bästa är ju att dom inte sitter i badrummet givetvis.
Slipper klippa till kakel, slipper hål i fuktspärren samt att det är mer betryggande.
Men räcker IP44 där de sitter så är det godkänt.
Finns många saker som är godkända men som man inte gör ändå..
Slipper klippa till kakel, slipper hål i fuktspärren samt att det är mer betryggande.
Men räcker IP44 där de sitter så är det godkänt.
Finns många saker som är godkända men som man inte gör ändå..
Klicka här för att svara