Utveckla gärna lite, Rikard. Finns det en regel eller ej? Har du kanske nån länk till zonindelningen? På de bilder jag har sett har zon 3 funnits med?

Om du har badkar/duschkar

Område 0: Den invändiga delen av karet
Område 1: Från karets ytterkant 225 cm upp
Område 2: 60 cm ut från karets ytterkant och 225 cm upp
Utanför område 2 är oklassat

Om du bara har dusch
Område 0: Finns ej
Område 1: 120 cm ut från duschhuvudet (där det är upphängt) och 225 cm upp
Område 2: Finns ej
Utanför område 1 oklassat

Lägsta kapslingsklasser för de olika områdena:
0: IPX7
1: IPX4
2: IPX4
Oklassat: IP2X

I område 1 får man dessutom bara ha fast anslutna apparater, t.ex. bubbelbadkar, handdukstorkar, ljusarmaturer etc.

Friedrich, var har du läst att man ej får ha kopplingsdosa i badrummet?

Redigerat:
Rikard Ågren skrev:
Lägsta kapslingsklasser för de olika områdena:
0: IPX7
1: IPX4
2: IPX4
Oklassat: IP2X
Nu är jag hemma och kan inte kolla, men jag är ganska säker på att man får ha IP21 i Område 2? Eller var de bara kopplingsdosor ni snackade om?

Inte enligt tabellen jag har framför mig iallafall. Men kolla du när du kommer hem

Rikard Ågren skrev:
Friedrich, var har du läst att man ej får ha kopplingsdosa i badrummet?
Är lärd så en gång i tiden.
Nu har jag inte elinstallationsreglerna hemma, bara elinstallationsguiden så kan inte kolla upp om det står i reglerna.
Guiden säger iaf att det går bra så länge det är utanför zon 3, men att det är olämpligt med tanke på att det fortfarande är en förhöjd risk.

Självklart strävar man efter att inte ha kopplingsdosa i badrummet, men det är inte förbjudet mig veterligen.

Jag har faktiskt vuxit upp med samma syn på saken, att det är strängeligen förbjudet med kopplingsdosa i våtrum. Det kanske är en gamma kvarleva från innan nya regelverken med jordning/jfb etc, när var det, -94 typ?

Säkert är det så.

Oklassat område är förresten inte per automatik torrt. Det måste installatören avgöra från fall till fall.

För skojs skull så fråga jag hela 3 gamla rävar på jobb idag.
Två av dom sa direkt att det va förbjudet, medans den sista sa att det varit förbjudet innan.
Vissa ränder går inte ur zebran :)

Kollade även i den gamla blå boken (från 99), där stod inget om att det var förbjudet heller. Så det var nog ett tag sedan det var så.
Hur som helst så har jag aldrig stött på någon elektriker som satt en kopplingsdosa i badrummet, vilket jag tycker är bra iaf.

I detta fallet rör det ju sig om två befintliga dosor, och hur man bäst gör med dem. Som jag förstår diskussionen skulle det vara förenligt med gällande regler att täcka dem med IP44 doslock? Om jag inte kan flytta dem alltså.

Så länge de inte kommer att hamna i område 0 eller 1. Men du har ju inte angett några mått?

Det bästa är ju att dom inte sitter i badrummet givetvis.
Slipper klippa till kakel, slipper hål i fuktspärren samt att det är mer betryggande.
Men räcker IP44 där de sitter så är det godkänt.
Finns många saker som är godkända men som man inte gör ändå.. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.