Hej,

Mina barn bor hos mig varannan vecka så jag tänkte att det skulle vara bra om jag kunde sänka temperaturen i deras rum de veckor de är hos sin mamma.
I deras rum sitter det LVI MEC-508 som har en ingång för temperatursänkning. För att aktivera temperatursänknig skall denna ingång kopplas mot nollan.

Jag vet ännu inte med vilken logik jag skall styra det men om vi antar att jag vill styra det via ett relä i larmcentralen skall jag då sätta en kontaktor mellan? Jag antar att det inte är ok att koppla direkt till ett svagströmsrelä i larmcentralen?

Det enklaste om du inte vill ha nån automatik å det är att sätta en strömbrytare vid elcentralen som bryter nollan på den gruppen som elementen ligger på. Detta förutsätter givetvis att den nollan bara följer med värmegruppen och att inget element behöver nollan (du kan inte ha 230V-element på gruppen). Vill du kunna ställa tider mm som sköts automatiskt sätter man ett tidur istf brytaren. Larmcentralen har inget med detta att göra. Absolut inget hempularprojekt detta.

Hej,

Jag var nog inte riktigt tydlig. Att jag nämner larmcentralen är för att den dels har timers som kan programmeras för att styra ett antal relän som sitter på den.
Jag kan även styra dessa relän med larmmanöver om jag skulle vila ha temperatursänkning när ingen är hemma och huset därmed är pålarmat.

Men det är möjligt att jag väljer en annan lösning att styra det på.

Det är absolut inte frågan om att bryta strömmen till elementet genom att ta bryta nollan till strömförsörjningen. Elementat har en ingång för temperatursänkning. Denna ingång aktiveras genom att slutning mot nollan. Det blir alltså en extra tråd till elementet från normcentralen för denna styrning.

Säger bruksanvisningen nånting om vilken ström som det handlar om? Den är troligen försumbar, vilket skulle göra att relät i larmcentralen kan användas. Men nästa fråga är om detta relä är godkänt för 230V - det måste det nog vara. Så säkrast är ju ett separat klenspänningsmanövrerat relä som drivs via trafo även om det känns overkill.

Nej, det står ingenting. När jag mätte låg det några millivolt på ingången. Det lär väl vara säkrast att sätta dit ett 230v mellanrelä. Funderar även om det går bra att koppla två radiatorers ingångar till samma relä eller om ingångarna skulle kunna påverka varandra. Jag får väl ringa och fråga LVI. Mailade dom i somras men de har nog mycket att göra för något svara har jag inte fått ännu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.