Hej!
Hur brukar man göra med gamla plåtdosor om man bygger ut väggen? Jag har två plåtkopplingsdosor dim ca 75mm i det blivande badrummet. Kan man med lite vilja, vaselin och dosclips fästa påbyggnadsringar på dessa?
Väggen kommer byggas ut ca 35-40mm, är det OK med så djup påbyggnad?

Är lite i överkant att bygga på 40mm med påbyggnadsringar. Och plåtdosorna brukar vara mindre än dagens infällda kopplingsdosor, så det kan bli problem att få dit dem.

Går det inte att hugga ut plåtdosan och ersätta med en ny som sätts i liv med den nya väggen?

Allting går, men det vore skönt att slippa röra de gamla sladdhärvorna. "Väck inte den björn som sover.":)
Jag kommer i övrigt att dra nytt till badrummet.
Så frågan kvarstår...

Ska du inte röra kablaget så antar jag att det bara ska vara doslock på? I så fall hade jag skitit i ringar och satt dit snäpplock, tycker man det sitter lite för utsatt går det ju att limma som förstärkning.

Med andra ord är det OK att kopplingsdosan ligger 40mm djupt?

Nej, det är öht inte ok med kopplingsdosor i badrum, den måste flyttas.

Du får inte ha kopplingsdosor i badrum eller våtutrymme. Så enkelt var det :)
Lämpligaste placeringen är på utsidan av någon vägg till badrummet.
Du kanske kan vända på dosan så den hamnar i ett annat rum? Du får inte bygga över en kopplingsdosa för den delen heller, så det kanske inte fungerar.
Detta funkar givetvis bara om rören och trådarna räcker..

Redigerat:
Är det så att man inte får ha en infälld kopplingsdosa i ett badrum om man använder ett IP44 doslock? IP21 är väll ok i zon3?

Redigerat:
Aha...
Tack, Friedrich mfl. Jag får tänka om. Kanske kan jag vända på dosorna... Eller flytta på väggen. Eller flytta på badrummet.
Eller flytta.:)

Jopp..

Kopplingsdosorna sitter ca 1meter från duschen. Funkar det med IP44doslock då?

mandus skrev:
Kopplingsdosorna sitter ca 1meter från duschen. Funkar det med IP44doslock då?
Vad händer när nästa ägare lossar på dosloket och sedan glömmer bort att skruva dit det igen och yngsta sonen står och sprutar vatten rakt in i ett "roligt hål"..?
Nej, flytta ut kopplingsdosan.

//Patrik

Så kan man ju inte resonera...

Schäfer skrev:
Är det så att man inte får ha en infälld kopplingsdosa i ett badrum om man använder ett IP44 doslock? IP21 är väll ok i zon3?
Zon 3 har upphört att existera :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.