Verktygsfetischist javisst! 
T5:an är superb. Man klarar sig bra med den i de flesta läge.
Sen kör jag Fluke 1653 som installationsprovare. Funkar bra, förutom jordtagstesten som inte funkar för 5 öre...
Det stämmer bra att vissa spänningsprovare/multimetrar löser JFB.
Som beskrivits ovan så gäller det att mäta mellan fas och nolla en stund för att "ladda upp" instrumentet.
Fluke hade detta problem med en spänningsprovare som jag använde förr. Hela serien blev återkallad. Kommer dock inte ihåg vad modellen hette eftersom det är 6-7år sen.
T5:an är superb. Man klarar sig bra med den i de flesta läge.
Sen kör jag Fluke 1653 som installationsprovare. Funkar bra, förutom jordtagstesten som inte funkar för 5 öre...
Det stämmer bra att vissa spänningsprovare/multimetrar löser JFB.
Som beskrivits ovan så gäller det att mäta mellan fas och nolla en stund för att "ladda upp" instrumentet.
Fluke hade detta problem med en spänningsprovare som jag använde förr. Hela serien blev återkallad. Kommer dock inte ihåg vad modellen hette eftersom det är 6-7år sen.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Om ni hade läst den så hade ni såklart vetat att instrumentet vill ha naken hud mot fasföljdsknappen 
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det funkar med nästippen också, om man inte vill slita av sig handskarna 
Det är väl bra med provare som löser ut JFB, dessa ska också motioneras och så ser man att det funkar..
Duspolen har knappar som man ska trycka in för att koppla en belastning på några hundra mA.
Angående T140 är det en bra provare fast den 1-poliga spänningstesten kan vara lite för känslig ibland, T5 har många funktioner men spetsarna är fel utformade så man kommer inte åt att mäta överallt samt att jag föredrar en strömtång som är större och går hela vägen runt.
Duspolen har knappar som man ska trycka in för att koppla en belastning på några hundra mA.
Angående T140 är det en bra provare fast den 1-poliga spänningstesten kan vara lite för känslig ibland, T5 har många funktioner men spetsarna är fel utformade så man kommer inte åt att mäta överallt samt att jag föredrar en strömtång som är större och går hela vägen runt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jo, visst är det så, men när den löser ut hela tiden... Och med T50 så var man, som sagt, tvungen att mäta mellan fas och nolla i några sekunder och sedan mäta mot jord. Och om man sedan väntade några ynka sekunder för att tänka och skulle mäta igen mot jord så löste JFB igen. Tvungen att springa iväg, slå upp osv...Slugge skrev:
Med T5 så är det ett absolut måste att köpa till andra mindre mätpinnar. Originalpinnarna funkar bara i vägguttag.Slugge skrev:
//Patrik
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag hade ju hellre haft en knapp på provaren för att lösa ut JFBn, men man kan ju tydligen inte få allt.
Värdelöst! Jag kan inte fatta hur man kan bygga en sådan funktion? Måste ju vara enklare att ha en knapp man trycker på för att koppla in en last på 30mA.Rikard Ågren skrev:
Jag har så på min testare, hade först en sån fluke men höll på bli tokig!
Jag trycker på en knapp för att koppla in lasten. Helt perfekt.. Då kan man snabbt och enkelt testa först mellan fas/nolla och då ska ju inte jfb lösa, sedan mellan fas/jord och då ska den lösa. Den har också rotationstest. Heter Duspol Master
Medlem
· Östergötland
· 32 inlägg
Tack alla för den bra infon, jag hade bara en testpenna
.....
Jag har fått ordning på vad det var för fel, jag hade köpt en utelykta på K-Rauta som ledarkabeln var klämd :eek: troligtvis från fabrik, därför löste jfb ut! Konstigt bara att det tog olika lång stund olika dagar
, ena dagen efter 20 min andra dagen direkt när kopplingsuret slog till!!!!
Nu är det fixat iaf...
Jag har fått ordning på vad det var för fel, jag hade köpt en utelykta på K-Rauta som ledarkabeln var klämd :eek: troligtvis från fabrik, därför löste jfb ut! Konstigt bara att det tog olika lång stund olika dagar
Nu är det fixat iaf...
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det beror troligen på hur fuktigt det var vid de olika tillfällena.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden