Har tänkt att montera en extra vattenburen radiator i våran hall på överåningen. Radiatorn ska monteras under elcentralen. Avstånd mellan elcentral och radiator blir ca 1 meter. Rören som ska leda upp till radiatorn passerar i sin tur en annan elcentral (på bottenvåningen) och rören kommer där att gå ca 20 cm till höger om den elcentralen.

Mina frågor:

1. Är det tillåtet/lämpligt att placera radiatorn 1 meter under elcentralen på min övervåning?
2. Är det tillåtet/lämpligt att dra kopparrören så pass nära som ca 20 cm till höger om elcentralen på våningen under?

Tack på förhand.

Jag har då aldrig läst något minimimått mellan central och radiator... men jag skulle nog aldrig placera den dikt mot. 1 meter mellan känns inte som något problem i mina ögon.

Tänk också på att det kan gå en mängd elrör i bjälklaget när du borrar hål för vattenrören till elementet.

Mikael_L
Känns inte sådär spontant som något problem.

Eller har du en framledningstemp på 95 grader tro? :eek: :confused:

Elledningarna i centralen, får absolut inte bli varmare än 70 grader, och helst hålla sig under 40-50 gr åtminståne. Centralen i sig utvecklar som regel knappt någon värme själv.
Så har du framledningstemp på sisådär max 50grader kan jag inte se den minsta risk för problem.

Mikael_L
Jag har funderat lite mer på det där med temperaturerna.
När man räknar på belastbarhet.för en elkabel så räknar man ju i normalfallet på en omgivningstemp upp till 30grader. Och vid högre omgivningstemp får man börja reducera maxströmmen i ledaren för att undvika övertemp för ledarisoleringen.

Så sett ur detta perspektiv så ska det vara lugnt så länge elementet inte värmer upp elcentralen till mer än 30 grader. Över 30 grader bör man kanske börja fundera lite över detta.

Tror du att du kommer få varmare än 30 grader runt centralen?

Mikael_L skrev:
Jag har funderat lite mer på det där med temperaturerna.
När man räknar på belastbarhet.för en elkabel så räknar man ju i normalfallet på en omgivningstemp upp till 30grader. Och vid högre omgivningstemp får man börja reducera maxströmmen i ledaren för att undvika övertemp för ledarisoleringen.

Så sett ur detta perspektiv så ska det vara lugnt så länge elementet inte värmer upp elcentralen till mer än 30 grader. Över 30 grader bör man kanske börja fundera lite över detta.

Tror du att du kommer få varmare än 30 grader runt centralen?
Tack för svaren. Har fjärrvärme i huset och har nyss köpt huset. Håller för tillfället på och renoverar och har ännu inte flyttat in så jag vet faktiskt inte riktigt hur varmt det kan bli. Har dock svårt att tänka mig att det skulle kunna bli riktigt varmt 1 meter ovanför radiatorn, borde nog kunna hamna runt 30 grader.

Patrick E skrev:
Tänk också på att det kan gå en mängd elrör i bjälklaget när du borrar hål för vattenrören till elementet.
Jag har brutit upp golvet där jag ska borra för vattenrören och det går inga kablar just där. Men tack för tipset ändå.

Kan nämna som en parentes att min fjv central och gollvvärme central sitter bredvid och under elcentralen. Mellan elcentralen och fjv centralen är det 20cm. Och det var min elektriker som föreslog att sätta elcentralen där så 1m till elemtet ska inte vara några prob.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.