Håller på att renovera ett kök. Den gamla spisen åkte ut in med den nya induktionshällen.

Jag har lite problem att koppla in hällen.
Följande har jag kikat på.

Uttaget har 5 kablar som går till det.
Röd (kl6)
Vit (kl8)
Grå (kl11)
Svart (kl1)
Grön (kl4)

Det går en propp till köket när den är utskruvad har jag ej någon spänning på någon av kablarna.

med propp iskruvad
Röd-Vit 230V
Röd-Grå 0V
Röd-Svart 0V
Röd-Grön 0V
Vit-Svart 0V
Vit-Grå 230V
Vit-Grön 230V
Grå-Svart 230V
Svart -Grön 230V

jag vill att hällen skall gå på 230V och även dra ut en slinga till diskmaskin och mikro.
På vilka kablar skall jag koppla in? Eller på vilka kablar skall en elektriker koppla in...

Hur många watt är hällen på? Hur stor säkring sitter det för uttaget? Det verkar som att du bara har enfas. Är det en lägenhet?

Max 3000 x2

Säkringen är på 20A

och ja det är en lägenhet

Göran.W
Hej elektrikern ska koppla in på dom nya kablarna på 4 mm2 som han drar från propp skåpet för dom där sitter antar jag är 5x1,5mm2 och det är inte godkänt att använda dom till en inkoppling av enfas maskiner med en säkring större än 10amp.
Skulle man tvinna ihopp dom kan man max få 2x 3mm2 plus 1x1,5 mm2
Mao det är inte ok att koppla in på det som finns och är dessutom en brandfara om man gör det.

Det är nog kabelbyte som gäller, som Göran.W skriver. Är det 1.5mm trådar? Hur ser uttaget ut?

En matning till diskmaskin och micro går inte att hämta därifrån, eftersom det är avsäkrat 20A.

varför antar du att det sitter 1,5 mm2 kablar? Det har tidigare varit inkopplad en spis med ugn på samma uttag.

Göran.W
Jag har sett den typen av kabel dragning en del gånger då jag jobbar med att installera vit varor.
Att dom gör så beror på oftast på att när dom byter ut tjärpapp kablarna går det nästan aldrig få in 4mm2 kablar genom pansar rören
Att där sutit en spis med ugn innan är helt o interessant för det är inte ok eller lagligt att koppla in en spis på 1 fas med dom kablarna du har.
1fas 20 amp ska det vara minst 4mm2

ledarna som går in i köket är på 2,5 mm2 x2 på nolla och fas. Tog ett tag för mig att kolla upp. Så nu är det bara att ringa hit elektrikern... ska bara fixa allt material först.

Hur skall jag lösa att jag vill ha ugn och diskmaskin i köket? Jag antar att de inte kan kopplas in på samma ledare som spishällen...

tips ideér mottages varmt.

Enligt Elbasen 3.1 Dimensionering Tabell 5 kan man belasta två ledare på 2.5mm2 med PEX isolering förlagda i rör i isolerad vägg med 25A kontinuerligt.

Ström till diskmaskin kan du lika väl ta ifrån närmsta belysning eller vägguttag om det är enklare, micron också men då kanske du behöver tänka dig för bara och inte köra båda maskinerna på en gång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.