Har tänkt att förbereda för en framtida flytt av en elcentral i källaren och har då tänkt att redan nu i samband med övrig renovering dra fram vp-rör så att det går lite smidigare att flytta senare.

Det ska dras 5G6 mm2 som kräver ett 25 mm vp-rör.

Min fråga: Går det att i stället för ett vp25-rör dra fram dubbla vp 20-rör? Tanken är att sedan dra faserna i det ena och jord och nolla i det andra. Är det tillåtet/lämpligt att göra så?

Tack på förhand.

Låter dumt att inte göra det ordenligt på en gång.

Får man fråga av vilken anledning du vill göra så?

//Patrik

Nej, skulle exempelvis någon såga av ena röret i framtiden får du spänning ut i jord och dör på fläcken och då lär du ångra dig.
Gör det rätt med en gång slipper någon göra om efter dig.

Patrik_Hed skrev:
Får man fråga av vilken anledning du vill göra så?

//Patrik
Anledningen är att jag har en massa vp20-rör hemma. Har nyss köpt ett nytt hus och tidigare ägaren lämnade kvar säkert ett 50-tal vp20-rör som "han hade tänkt att använda i källaren". Tänkte därför att man kunde förbereda för en framtida flytt av centralen när jag ändå har rivit ut stora delar av källaren, får då i stället lösa det på annat sätt. Vp20-rören kommer kanske till användning någon gång i alla fall.

Det är ju inte svårare än att köpa lite VP25 :)

Tack för alla svaren. Var in till närmaste stora stad och letade efter vp25-rör i vanliga byggaffärer. Hittade inga. Antar att man får kontakta sin lokala installatörsfirma och höra med dem eller har ni några tips på var man kan hitta vp25-rör?

Hittade en jordkabel i en av affärerna, EKKJ 4x6/6mm:

1. Kan det vara ett alternativ för mig, istället för att dra vp25?
2. Hur får man dra EKKJ? Är det okej att dra den genom väggar (både trä och betong)?
3. Får man dra den ovanför innertak (så att den inte syns)?
4. Får man dra den i väggar (så att den inte syns)?
5. Får man lägga den i kabelkanaler?
6. Behöver den i så fall ligga i något skyddsrör?

Tack på förhand.

Du kan fråga närmaste elinstallatör säljer de säkert VP 25 eller 32 till dig.

Jag tror att man kan klämma in ACEFLEX 5G6 i ett 20s rör. Fast de är ju dumt att chansa om du har möjlighet att dra ett 25s rör.

...och Nej, du får inte dela upp en matning i 2 olika rör.

Får och får. Finns inga hinder att dra jorden ensam i ett rör och sedan faserna och nollan i ett annat. Men det är ju inte att rekommendera.

Det finns ett krav på att en elanläggning ska vara överskådlig, det blir den knappast om samma grupp kommer i flera olika rör.

Jorden är den enda ledaren som får dras vid sidan om guppledningen. Den behöver inte ens vara dubbelisolerad.

Mikael_L
elmont skrev:
Det finns ett krav på att en elanläggning ska vara överskådlig, det blir den knappast om samma grupp kommer i flera olika rör.
Ahhh... får jag flika en en fråga som är ett sidospår ...?

Om man ska dra rätt många ledningar mellan två apparatdosor, det kan t.ex. röra sig om dubbeltrappbrytare för då blir det många ledare. Kan man inte dra 2st VP16 paralellt mellan dosorna för att få rum med alla ledare?
Jag hade för mig att det är OK, men kan ju ha helt fel förståss ... :o

VP25 är inhandlat. Man vill ju gärna att det ska bli rätt så man inte behöver göra om det sedan. Tack för all hjälp.

Blir det trångt i röret kan man ju alltid använda ett 20 rör och är det fortfarande för trångt har man nog gjort en rätt grov tabbe i planeringen. Tråd för dubbeltrapp och uttag blir 7 tråd och det är kanske lite mycket men inte omöjligt i samma rör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.