Hejsan har en liten fundering ang korsströmbrytare ...har nämligen 2 st gamla trappomkopplare ner i min hall till källaren en uppe och en nere en av dessa har gått sönder och jag har en Eljo Korsströmbrytare hemma....Funkar den att använda istället för en trapp?? Tacksam för svar...

Mvh//

Micke

Deejay_mix@hotmail.com

Det borde gå, bara att lämna en anslutning oanvänd på den sida det endast skall gå en tråd.

Nej det går inte en trapp brytare väljer om det skall gå från inkommande till "1" ( I ' ) eller "2" ( '/ ) medan en korss väljer om det går rakt igenom ( II ) på varje sida eller i korss ( X ) mellan koplingsplintarna.
// Jonas

Jag håller med PST, det bör fungera. Lämna som sagt en oansluten.

För de som tvivlar, rita upp schemat för resp typ så blir det klarare.

C
Jonas_81 skrev:
Nej det går inte en trapp brytare väljer om det skall gå från inkommande till "1" ( I ' ) eller "2" ( '/ ) medan en korss väljer om det går rakt igenom ( II ) på varje sida eller i korss ( X ) mellan koplingsplintarna.
// Jonas
Om du tänker bort det ena "benet" i ( | | ) och ( X ) så blir det ( | ) och ( / ). :)

cheetah1 skrev:
Om du tänker bort det ena "benet" i ( | | ) och ( X ) så blir det ( | ) och ( / ). :)
Jo jag får ge mig ni har så rätt tängte bara på att det hamnar på den okoplade plinten och då lyser ju ingen lampa... men det funkar...
Är ju lite udda att vilja använda brutarna så d^_^b

Jonas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.