3 862 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Pris för eldragning?
Sida 1 av 2
Vi har tapetserat o målat i vardagsrummet och eftersom elen var under all kritik med för tunna kablar osv så rev vi bort allt o ska dra nytt. Nån som kan säga mellan tummen och pekfingret va en ny utanpåliggande kulodragning, kanske 10m kabel och ca 3 kontakter skulle kosta. Inkommande ström i en dosa finns där man kan koppla från. Rummet är ca: 23kvm
mvh öringen
mvh öringen
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det gäller bara 3 uttag alltså? Det tar inte lång tid.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det är alltså 3 uttag, en strömbrytare och ett lamputtag? Är det gamla grejer utan bottenplatta skulle jag nog fundera på att byta till nytt.
Utan att veta så mycket om övriga förutsättningar skulle jag säga 4 timmar. Vad det sen kostar beror ju helt på vilken tim- och materielpriser företagen på orten har. Vi tar ca 450/h (ink moms) Säg 2000:- plus materiel och resor.
Utan att veta så mycket om övriga förutsättningar skulle jag säga 4 timmar. Vad det sen kostar beror ju helt på vilken tim- och materielpriser företagen på orten har. Vi tar ca 450/h (ink moms) Säg 2000:- plus materiel och resor.
ok. vad kostar 10 meter kabel och fyra kontakter då?Rikard Ågren skrev:Det är alltså 3 uttag, en strömbrytare och ett lamputtag? Är det gamla grejer utan bottenplatta skulle jag nog fundera på att byta till nytt.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Kolla på elbutik.se så får du en uppfattning om materialkostnad. Men troligen får du betala mer om elektrikern får sälja grejerna.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag fakturerar aldrig så jag har dålig koll på priser 
Ok. materialet verkar ju inte dyrt alls 50:- för en kontakt och 600:- för 50m kabel och här går det åt max 10m. Så mer än 2500:- för hela rummet borde det ju inte gå på minus rotavdrag så kanske 1500:-... är det en vettig gisningRikard Ågren skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Räkna med dryga hundralappen per uttag. Det beror helt på vad din elektriker har för påslag, så det är nog säkrast att fråga honom/henne
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Bara uttaget. Han sätter troligen uttag av fabrikat eljo eller elko
Sen finns det ju en liten risk att din kabel i huset är en riktigt gammal och rutten tjärpapperisolerad eller gummiisolerad kulo. Vilket betyder att det kanske även måste bytas lite fram till rummets matning.
För är det den "ruttna" typen så är det elände med gamla installationer, så fort man rör i nåt så smulas isoleringen sönder och man måste även byta denna bit, och då går nåt sönder där också, så måste man byta en bit till, osv.
Fördelen med detta är ju att då får man bort en massa gammal dålig och farlig kabel, men det kostar ju lite mer.
För är det den "ruttna" typen så är det elände med gamla installationer, så fort man rör i nåt så smulas isoleringen sönder och man måste även byta denna bit, och då går nåt sönder där också, så måste man byta en bit till, osv.
Fördelen med detta är ju att då får man bort en massa gammal dålig och farlig kabel, men det kostar ju lite mer.
Men kabel verkar ju va billigt.. 600:- för 50m typ....Mikael_L skrev:Sen finns det ju en liten risk att din kabel i huset är en riktigt gammal och rutten tjärpapperisolerad eller gummiisolerad kulo. Vilket betyder att det kanske även måste bytas lite fram till rummets matning.
Fördelen med detta är ju att då får man bort en massa gammal dålig och farlig kabel, men det kostar ju lite mer.![]()
Ja kabeln är ju ingen kostnad i sammanhanget.
Egentligen borde ni försöka komma överens med elektrikern att ni spikar upp kablarna och han kopplar in. Går han med på det och jobbar på löpande räkning borde slutsumman bli väldigt bra för er med tanke på den uppfräschning av elen som blir slutresultatet.
Egentligen borde ni försöka komma överens med elektrikern att ni spikar upp kablarna och han kopplar in. Går han med på det och jobbar på löpande räkning borde slutsumman bli väldigt bra för er med tanke på den uppfräschning av elen som blir slutresultatet.